איך מטפלים בבעיות אכילה אצל מתבגרים?

איך מטפלים בבעיות אכילה אצל מתבגרים?

מתעניינים בהפרעות אכילה אצל מתבגרים? חוששים שמתבגר או מתבגרת שאתם מכירים סובלים מכך? אכן, יש במצבים אלה סיכונים לא מבוטלים וחשוב לטפל בהם בהקדם ובצורה מקצועית. עם זאת, מדובר בנושאים וותיקים ומוכרים, אשר נצבר לגביהם ידע רב. הפתרונות להפרעות אכילה זמינים ואפקטיביים מאוד, כל עוד יש שיתוף פעולה מצד מי שסובל מכך. אלה עוד כמה נקודות, אשר חשוב ומעניין לדעת בהקשר זה: 

המיוחד אצל מתבגרים

מתבגרים חיים בסביבה עם רמת לחץ חברתי גבוהה מהרגיל. למרבה הצער, מצב זה קורה דווקא בשלב שבו האדם עדיין לא צבר ניסיון חיים רב ובטחון עצמי. מסיבה זו ונוספות, דפוסי האכילה שלהם עלולים להיות מושפעים מאוד, מיחס הסביבה הקרובה אליהם. חלק מכך, נובע מאידיאלים של יופי שמוצגים בתקשורת, כולל הרזון המוגזם, אשר בולט בתעשיית האופנה. ילדות ונערות צעירות מושפעות מכך במיוחד. אך רואים זאת גם אצל ילדים ונערים. עשויים להיות גורמים נוספים אשר משפיעים בכיוון כזה, בהם מעורבות בספורט מסוים או במחול וכן היחסים עם בני המשפחה.

סימפטומים

מתבגרים רבים אשר סובלים מהפרעות אכילה שונות, לא פונים מיוזמתם לעזרה. לעתים קרובות, יוזמת הטיפול מתחילה מהסביבה הקרובה, כאשר מישהו קולט את המצב ומנסה לסייע. כיצד מזהים זאת? אלה כמה סימנים אופייניים:

  • אובססיה בנושא האוכל, כולל ספירת קלוריות ומאמץ מתמיד לרזות.
  • הימנעות ממזונות משמינים.
  • ירידה מהירה במשקל או עליה מהירה במשקל.

ישנם עוד סימפטומים רבים להפרעות האכילה, אך לא תמיד ניתן לזהות אותם בבירור. הקאות למשל, למרות היותן סימפטום כזה. הסביבה לא בהכרח תבין, שמדובר בהקאות מכוונות.  

 

בולימיה ואנורקסיה

שתי תופעות בולטות במיוחד בהקשר הפרעות אכילה - בולימיה ואנורקסיה. נרחיב עליהן מעט, לשם המחשת הנושא. Bulimia nervosa היא הפרעת אכילה, שבה אוכלים כמויות מזון גדולות בבת אחת. לאחר "בולמוס" אכילה כזה, ישנו שלב של ניסיון לרוקן את הגוף מהאוכל, באמצעות הקאה. זאת, במטרה להישאר רזים ככל הניתן. מבין הפרעות האכילה, בולימיה נפוצה במיוחד. גם Anorexia nervosa הוא מצב, שבו המתבגר או המתבגרת אובססיביים לגבי צמצום משקל הגוף. אנורקסיה אגב, פחות נפוצה מבולימיה. ההבדל ביחס לבולימיה, הוא שחולי אנורקסיה אוכלים פחות. אך גם אצלם, רואים את התופעה של הקאה באופן יזום, בכדי שהמזון לא יספיק להיספג בגוף כשומן.

בשני המקרים, מתבגרים אשר סובלים מכך עשויים לאכול מזון פחות משמין ואולי גם לעסוק בספורט בצורה מוגזמת. משקל אשר נמוך מ-85% מהמשקל המינימאלי התקין עבור מתבגר מסוים, מעיד על מצב של אנורקסיה. אגב, ישנם מקרים שבהם אנורקסיה משתנה לבולימיה ולהיפך.

אופני טיפול

מבחינת הטיפול בהפרעות אכילה, בולטים שלושה היבטים משלימים:

  • ההיבט הפסיכולוגי - הפרעות האכילה נובעות ממקורות נפשיים התנהגותיים. לכן, מקום מרכזי בסיוע לסובלים מהן, תופס הטיפול הפסיכולוגי. במקרים קיצוניים, עשוי להידרש אפילו אשפוז.
  • ההיבט הפיזיולוגי - להפרעות אכילה עשויות להיות בהחלט גם השלכות על הבריאות הפיזית. כאשר נמנעים מהגוף המזונות הדרושים לו או כאשר הוא במצב של רזון יתר או עודף משקל. הדבר עשוי להתבטא למשל בפגיעה במערכת החיסון ובאיברים שונים. חשוב להדגיש, שהנזק הגופני עקב הפרעות אכילה עלול להחמיר בהדרגה ולבסוף להיות אפילו קטלני. לכן, מעורבות רופא בטיפול חשובה ומסייעת.
  • ההיבט התזונתי - בסופו של דבר, הפרעת אכילה מתבטאת גם במה שהמתבגר או המתבגרת אוכלים. לכן, מדעי התזונה משתלבים כאן, כתחום משלים חשוב. בעזרתם, ניתן למשל להדריך ולסייע, בכל הנוגע למשקל בריא. מה הוא המשקל הבריא עבורם? כיצד משיגים אותו בצורה שיטתית, יעילה וגם בריאה? כיצד שומרים עליו? היבט התזונה, עשוי להיות חשוב גם בהקשר של שיקום הגוף, בעקבות נזקי הפרעת האכילה.  

 

עוד על הטיפול הפסיכולוגי

חשוב להבין, שמבחינת המתבגרים שסובלים מכך, הפרעות אכילה הן מטרד קבוע, מתמשך ומציק ביותר. הם משקיעים בכך מאמצים רבים וחווים תסכול רב. למשל, במאמץ המתמיד של אנורקסים, להוריד כל גרם עודף של משקל. כתוצאה מכך, הפרעות האכילה מלוות פעמים רבות בדיכאון וגם הסיכון להתאבדות גדול מהרגיל על רקע זה. פסיכולוג שמנוסה בטיפול בהפרעות אכילה, יתמקד באופן טבעי במקור הנפשי של ההפרעה בה מדובר. עם זאת, הוא עשוי לסייע גם עם תופעות לוואי שונות, כגון דיכאון. באופן מעשי, ניתן להדריך את הנערה או הנער כיצד לשנות דפוסי חשיבה. מחד, לנטרל דפוסים מזיקים. מאידך, לחזק דפוסים אשר בונים דימוי עצמי חיובי ולא לקחת ללב יותר מדי, מה שאחרים חושבים עליך. מעבר לטיפול האישי, שהוא אופן טיפול בסיסי וחשוב מאוד, יש כמה אפשרויות נוספות. למשל:

  • טיפול עם המשפחה - יש חשיבות גדולה למודעות, הבנה וסיוע מצד המשפחה. לכן, שילוב חברי משפחה מסוימים בטיפול הפסיכולוגי, עשוי לסייע.
  • טיפול תרופתי - לעתים, טיפול תרופתי משלים את הטיפול בהפרעות אכילה. התרופות עשויות כמובן לתת מענה לשיבושים גופניים בעקבות המצב, אך יש גם תרופות שמסייעות ברמה הפסיכולוגית. 

 

טיפול קבוצתי

קבוצות תמיכה הן עוד דרך ידועה, לסייע לאנשים עם מכנה משותף של הפרעה כלשהי. קבוצה כזו לא חייבת להיות בהנחיית פסיכולוג וניתן לתאר זאת גם כסיוע חברתי. בכל מקרה, עשויות להיות לכך השלכות חיובית משמעותיות. כמובן, ידועה בהקשר זה שיטת 12 הצעדים הוותיקה, לטיפול במגוון התנהגויות כפייתיות ובהתמכרויות שונות. כיום, זמינות גם קבוצות תמיכה דרך האינטרנט. לקבוצות אלה, עשויות להיות מגוון תועלות, כולל

  • תמיכת הקהילה - קל יותר ביחד, בחברת אנשים אשר מגלים אמפטיה ומספקים הקשבה. טוב לדעת שאתם לא היחידים אשר סובלים מכך.
  • למידה מאחרים - בקבוצת תמיכה אפשר לשתף במידע שימושי ומעשי מסוגים שונים.
  • מוטיבציה - חברי הקבוצה מספקים תמיכה ועידוד הדדיים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254866
pfq6MbqlU5voiIAxs1Rzk4E9pr0q0XkjOaz336wMqDw
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-sT8Y6ned_xY4ntS-1y1446xoJag0UiSZxOPWNc96fq8
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form