משבר השבבים בעולם והשפעתו על חיינו

משבר השבבים בעולם והשפעתו על חיינו

אם אתם סטודנטים לתואר במדעי המחשב, יכול מאוד להיות שבשנתיים הקרובות תצטרכו לנצל את הידע והכישרון שלכם כדי להתמודד טוב יותר עם משבר דיגיטלי שפוקד את העולם באלו הרגעים. לימודי תואר במדעי המחשב חולשים על המון תחומים, ומקנים לכם את כל הכלים החשובים כדי לעבוד בתחומי התוכנה והחומרה.

תפקידים בתחום מדעי המחשב משתנים ממקום למקום, אך זהים בבסיסם – מטרתם היא ליצור פיתוחים חדשים בהתאם לצרכים עסקיים, להטמיע טכנולוגיות חדשות ולנהל פרויקטים מסוגים שונים בתחום הטכנולוגיה.

אחד הפיתוחים היותר שימושיים שישנם בעולם בעשורים האחרונים אלו הם השבבים. בתחום המחשבים, שבבים נושאים עליהם מעגלים אלקטרוניים ויש להם אינספור שימושים. עם זאת בעקבות משבר הקורונה, החל משבר שבבים עולמי, שמשפיע על אורח חיינו בדרכים שונות ומגוונות וכנראה שעוד ימשיך לפקוד אותנו גם בשנים הקרובות.

על משבר השבבים שמעתם?

ככל שהטכנולוגיה התקדמה השבבים הפכו להיות הגיבורים הבלתי מוכרים של העולם הטכנולוגי החדש. למעשה הם פועלים מאחורי הקלעים ומניעים הכל כמעט. בשנים האחרונות שבבים העצימו טכנולוגיות פורצות דרך, כולל בינה מלאכותית ועברו להמון מכונות ומכשירים, תוך שמשנים את האופן שבו אנו חיים ועובדים. עם זאת, כדי שניתן יהיה לקחת את המהפכה הדיגיטלית לשלב הבא, עולה הצורך בשבבים מתקדמים וחדשניים יותר שלהם יכולות מחשוב וזיכרון גבוהות יותר.

הכל אודות שבבים – מהו תפקידם בחיינו?

שבבים הפכו למרכיב חיוני בטכנולוגיות רבות, החל במערכות הגנה ועד אבטחת סייבר ואנרגיה מתחדשת, כך שייצורם הפך לנושא גיאופוליטי מרכזי. קובעי המדיניות טוענים "ששבבים הם הנפט החדש" ולמרות שהם הומצאו בארצות הברית וחלק גדול מעיצובם החדשני עדיין מתנהל שם, 80% מהייצור מתרחש באסיה בגלל העלויות המשתלמות.

בתקופה האחרונה העולם מתמודד עם משבר ענק – מגיפה עולמית. מגיפת הקורונה גרמה לבעיות רבות, אחת מהן היא מחסור עולמי בשבבים, מחסור אשר משפיע על כל החברות ברמה מסוימת וברבדים שונים, אך לרוב הן חוות את השפעות המחסור במוצרים ותהליכי ייצור חכמים. ממשלות רבות ברחבי העולם מאוד מודאגות מהנושא הזה, כי המצב רק הולך ומחמיר, והמחסור העולמי בשבבים נותן את אותותיו ומשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם.

מדוע נוצר המחסור בשבבים? אילו פלחי שוק מושפעים ממנו הכי הרבה וכיצד ניתן לצמצם את ההשפעות? הפרטים החשובים לפניכם.

הגורמים למחסור בשבבים

תקופת הקורונה הולידה המון סגרים, וכתוצאה מכך מפעלים רבים לייצור שבבים ברחבי העולם נסגרו, פיטרו עובדים והקטינו את היקף הייצור, מה שהפך את ייצור השבבים לבלתי אפשרי במשך חודשים. כתוצאה מכך נגרמה תגובת שרשרת - חברות רבות הפסיקו לחלוטין או האטו את הייצור, ולמרות הביקוש שלא השתנה, שרשרת האספקה נפגעה בצורה משמעותית.  

אילו פלחי שוק מושפעים ביותר ממשבר השבבים?

אם בוחנים את הנושא לעומק רואים שעיקר הביקוש לשבבים מתקיים בתחומים המתקדמים ביותר של תעשיית המובייל, בתעשיית המחשבים ומוצרי הצריכה, במפעלי ייצור של תעשיית הרכב וגם במודולים קטנים יותר כמו למשל כרטיסים חכמים.

נכון לעכשיו הצרכים של מגזרים חדשניים אלו עולים על ההיצע הקיים, וישנם ענפים שחוטפים מכה ממש קשה, כמו למשל ענף הכרטיסים החכמים (לרבות כרטיסי (SIM וענף הרכב.

ישנם מיליארדי כרטיסי SIM שנמצאים בשימוש ברחבי העולם, וביקוש ענק, כך שחוסר היכולת לספק את הכרטיסים הנ"ל עשוי להשפיע בצורה משמעותית על חייהם של אנשים רבים, במיוחד בשווקים שאינם פועלים בצורה דיגיטלית באופן מלא, או עושים שימוש בתקנים מאובטחים במקום כרטיסי ה- SIM המסורתיים. כמו כן גם בתעשיית הרכב רואים השפעה מהותית.

כמה זמן המחסור צפוי להמשיך?

כרגע לא רואים את הסוף למשבר באופק וחלק מהחברות מעריכות כי עשויות לעבור שנה-שנתיים עד שהייצור יחזור לקדמותו והפערים יצטמצמו. אז לעת עתה, תעשיית השבבים תמשיך להיפגע מההשלכות של מגיפת הקורונה, ומוצרים מסוימים ימכרו עם תכונות חסרות, במחירים גבוהים יותר ובמקרים מסוימים גם לאחר עיכובים ארוכים.

כרגע השבבים מוקצים למוצרים בעלי דחיפות או עדיפות גבוהה יותר מבחינת אספקה, כאשר הדעות המעריכות את הצפי לסוף המשבר משתנות. יש כאלו שמעריכים שהוא יסתיים בשנת 2023, אחרות טוענות שהוא הולך להיגרר לתוך שנת 2022, ויש שמשערים שהוא עשוי להימשך לשנתיים נוספות. סביר להניח שהמחסור ימשיך עד שנת 2023 בשווקים מסוימים, שכן אספקת שבבים לשווקים היקרים יותר תקבל עדיפות על פני שווקים פחות רווחיים או לא דחופים.

איך להמשיך ולהשקיע בפרויקטים ובעסקים תוך כדי המחסור בשבבים?

חברות שונות משכללות את הידע הטכנולוגי והמומחיות שלהן על מנת לספק מענה אופטימלי לשווקים הקשורים לתעשיית הרכב למשל. ענף הרכב מסתמך על שבבים לכל עניין ודבר, מניהול ממוחשב של מנועים ועד למערכות סיוע לנהג, אשר חוות את הפגיעה הקשה ביותר. המון חברות סגרו את מפעליהן, פיטרו עובדים וצמצמו את ייצור הרכבים כתוצאה מהמחסור בשבבים, מה שהוביל לאובדן הכנסות ולהפסדים.

למידה וחקירה הן המפתח

כדי להמשיך לספק מענה לתעשיות שונות בעולם, מומחים בעלי תואר במדעי המחשב, מנסים למקסם את הידע שלהם בעולם הדיגיטלי ולחשוב על פתרונות חלופיים בהקדם. כאן לחשיבה מתקדמת וחדשנית יש המון מקום ומומחים בתחום פועלים לא הרף כדי לחשוב על פתרונות ומשקיעים זמן ומאמצים כדי לבנות מערכות טכנולוגיות יעילות שיוכלו לתת מענה מיטבי בזמן המחסור בשבבים.

חשוב מאוד להמשיך ללמוד ולחקור את העולם הדיגיטלי, ולחשוב על רעיונות יצירתיים לניהול גורמים חיצוניים ולפתרון משבר עולמי זה ולו השפעה ניכרת על חייהם של רבים. לכן אם לימודי תואר במדעי המחשב מעניינים אתכם, במהלך הקריירה שלכם תוכלו לקחת חלק בהמון פרויקטים טכנולוגיים מתקדמים, לפתח פלטפורמות דיגיטליות חדשניות, מערכות לרכבים, אפליקציות, לעבוד בתחום הבינה המלאכותית ולהשפיע על אורח וסגנון חייהם של אנשים רבים. אין ספק שמדובר בתחום מאוד חשוב ומשמעותי!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254898
H7x7ycMzgu32mXPsMUdF-c_YWc72MerkEZ25z0O89WM
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-JfIo00l5lF1pyOBu6RVakRv_cXT_GCKA9pfwkgaiWnk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form