שימוש בדלק ממקורות מתחדשים- עתיד התעופה

שימוש בדלק ממקורות מתחדשים- עתיד התעופה

את הנזקים של ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים ניתן לראות ולהרגיש היטב. הם באים לידי ביטוי בשריפות ענק לצד סופות שזורעות הרס רב. בשנים האחרונות מוקדשת תשומת לב רבה לנושא באמצעות ועידות אקלים כמו זו שהתקיימה בגלזגו ב 2021 שמנסות לחפש פתרונות כיצד להפחית את פליטות גזי החממה ובכך להוריד את קצב ההתחממות. אחד הענפים שגורם לפליטת כמות גדולה משל גזי חממה הוא ענף התעופה. על פי נתונים ענף התעופה בלבד אחראי ל 2% מפליטות גזי החממה בעקבות השימוש בכמות רבה של דלק ושריפתו. פתרון מסתמן אשר נמצא בהתפתחות מתמדת כבר למעלה מעשר שנים הוא דלק תעופה בר קיימא או SAF (Sustainable Aviation Fuel).

שימוש בדלק ממקורות מתכלים- פגיעה כפולה בכדור הארץ

דלק בר קיימא הוא דלק המיוצר ממקורות אנרגיה מתחדשים שהם הבסיס ליצירת אנרגיה ירוקה, כזו שאינה פוגעת, או פוגעת באופן מופחת במשאבי כדור הארץ. היום הדלק הסילוני מופק ממקורות אנרגיה מתכלים כמו נפט או פחם. לא רק שאלה מקורות אנרגיה שהולכים ופוחתים וצפויים להיעלם כליל אם לא נמצא דרכים אחרות להפקת אנרגיה בכמות רבה ממקורות מתחדשים, נמצא ששריפת דלק מאובנים (מאובנים הם למעשה המקורות של הפחם) פולטת גזי חממה בצורה משמעותית יותר משריפת דלק בר קיימא, כך שיש לנו שתי סיבות טובות לפתח את השימוש בדלק בר קיימא עד שיוכל לשמש את ענף התעופה באופן בלעדי או כמעט בלעדי. 

מהם המקורות האנרגיה המתחדשים?

מקורות האנרגיה המתחדשים מבוססים גם על כוח התנועה שישנה באופן טבעי, למשל תנועת המים או הרוח. ניצול אנרגיית המים לנעשה באמצעות סכרים שמאפשרים ללכוד את הכוח הרב שיש באנרגיית התנועה של המים. אנרגיית הרוח מנוצלת באמצעות טורבינות רוח. מקור אנרגיה משמעותי נוסף הוא השמש: אנרגיה סולארית. גם כוחות התנועה בפנים כדור הארץ, אנרגיה גאותרמית ואנרגיית הגאות והשפל הם מקורות לאנרגיה מתחדשת. עם זאת כל אלה אינם מקורות מספיקים. כאן נכנס לתמונה תחום מדעי שצובר תאוצה בשנים האחרונות: הנדסת ביוטכנולוגיה. מה לביוטכנולוגיה ולייצור דלק? מקור משמעותי לייצור אנרגיה מתחדשת הוא שמנים מן הצומח שאינם מיועדים למאכל וגם פסולת צמחית. הצמחים מכילים סוכרים המשמשים חומר בערה. גם בגופנו הסוכרים נשרפים ומניעים תהליכים (שריפת קלוריות... מוכר?).

המעבר לדלק בר קיימא- תהליך שלוקח זמן

הרצון לעבור לדלק בר קיימא התחיל לצבור תאוצה כבר לפני מעל עשר שנים:

  • בשנת 2011 חברת התעופה KLM קיימה טיסה מסחרית ראשונה המבוססת על דלק בר קיימא המופק משמן ממוחזר. בטיסה זו טסו 171 נוסעים מאמסטרדם לפריז. באותה שנה גם חברת יונייטד איירליינס קיימה טיסה המבוססת על דלק בר קיימא אך לדבריה נכון לאותו רגע העלות היתה גבוהה מדי מכדי שיהיה ניתן להשתמש בדלק זה באופן קבוע ומסחרי.
  • בשנת 2016 דווח על כך שישנו שימוש במנועי מטוסים ב 70% דלק רגיל ו 30% דלק ביולוגי. בנוסף חברת יונייטד איירליינס הפעילה קו טיסות בין ללוס אנג'לס לסן פרנסיסקו שטסו עם דלק מהול: רגיל ובר קיימא למשך שבועיים תוך חזרה לאחר מכן לדלק רגיל. עם זאת, רכישת דלק בר קיימא בכמות גדולה שעשתה החברה היווה הצהרת כוונות לגבי ההמשך.
  • 2021: דווח על כך ששברון תייצר דלק ביולוגי לחברת דלתא. בנוסף ישנו תכנון לכך שכמות פליטות גזי החממה תנוטר באמצעות שירותי הענן של גוגל. צעד חשוב נוסף היה בדצמבר 21 . אז התקיימה טיסה משיקגו לוושינגטון בה לראשונה באחד ממנועי המטוס היה 100% דלק בר קיימא  ובמנוע השני דלק רגיל, זאת במטרה להשוות את אופן פעולתם ולהוכיח שאין הבדל משמעותי מבחינת תפקודם, שלדלק הרגיל אין יתרון פונקציונלי. הדלק בו השתמשה החברה  מיוצר על ידי חברת Virent  מחומרי גלם כמו סלק סוכר, תירס, עץ ופסולת חקלאית.
  • 2022: חברת DHL Global Forwarding חתמה על הסכם עם חברת AFKLMP (אייר פראנס KLM מרטינאייר קארגו) על רכישת 33 מיליון ליטר של דלק תעופה בר קיימא. רכישה זו נחשבת לאחת מרכישות ה SAF המשמעותיות ביותר בענף שילוח המטענים.

אלה רק דוגמאות לתהליך לקראת מעבר, בתקווה, להחלפה של הדלק הסילוני הרגיל ממקורות מתכלים לדלק תעופה בר קיימא. כיוון שנראה לפחות כרגע שהמקור העיקרי לאותו דלק הוא ממקורות צמחיים, אין ספק שלתחום ביוטכנולוגיה ישנו חלק משמעותי מאוד בכך. עדיין נדרש פיתוח ומציאת פתרונות על ידי מהנדסי וגם הנדסאי ביוטכנולוגיה לגבי גידול הצמחים.

האתגרים בגידול צמחים לצורכי דלק

כאמור,  המעבר לדלק תעופה בר קיימא אינו נקי לחלוטין מפגיעה בסביבה. נראה שהצורך בצמחים אלה יעלה, מה שיחייב הקצאת שטחים נוספים לחקלאות על חשבון שטחים של צמחיה טבעית ויערות, מהלך הידוע ככזה הפוגע אף הוא בכדור הארץ. חיסול יערות מפחית את כמות התחמצן המיוצרת ומביא להתחממות. גם הגידול עצמו עושה שימוש במשאבי הסביבה כמו מים, מביא לזיהום הקרקע עם דשנים וגם השימוש במיכון חקלאי מביא לפליטות גזי חממה. בנוסף, עדיין גם דלק בר קיימא עובר שריפה בזמן הטיסה מנה שעדיין פולט גזי חממה אך בכמות פחותה משמעותית לעומת דלק רגיל.

לסיכום, בכל זאת נסיים באופטימיות: המעבר לדלק בר קיימא הוא חשוב וצפוי להפחית את ההתחממות הגלובלית. נראה שחברות תעופה מנסות ומשקיעות מאמצים רבים במתן מקום רב יותר ויותר לדלק תעופה בר קיימא. לגבי מציאת פתרונות לגידול כמות מספיקה של צמחים להפקת הדלק,  הפיתוח הרב שינו בתחום הביוטכנולוגיה יביא גם להתמודדות עם האתגר למשל באמצעות דרכי גידול לא סטנדרטיות ממש כפי שניתן כבר היום לראות בשיטות גידול חדשניות.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254937
ZE2wrCFpytM_4VbqRf5P59KZZ3MXQQ05Vr7cRJJvl50
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-TxLn8_gGWaRbtVLOLbMCMPESgqUL-ZWvv0POcFu7YrI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form