השקת מקדש עומרית בתל חי

השקת מקדש עומרית בתל חי

אירוע חגיגי ומרגש התקיים בספריית המכללה האקדמית תל-חי, לרגל השקת תערוכת מקדשי עומרית בתל-חי. התערוכה כוללת עמוד מקדש רומי קדום בן 2000 שנה אשר שוחזר ונבנה מחדש במרכז גרם המדרגות של הספרייה ובנוסף שתי כותרות קורינתיות מרשימות. העמוד הרומי מתנוסס לגובה של 11 מטרים, משקלו מעל 18 טון, והוא בנוי מ- 14 חוליות, אשר הורכבו במבצע הנדסי מורכב ומסובך.

פרופ' יוסי מקורי, נשיא המכללה, פתח את האירוע במילות תודה לכל מי שלקח חלק בפרויקט המיוחד, שבראשו עמד פרופ' אוברמן  ממכללת מקליסטר בארה"ב ואמר: "התצוגה הנחנכת כאן היום הינה ראשונה מסוגה בארץ, וזו עבורנו גאווה גדולה. התערוכה נולדה בעקבות קשר ארוך שנים בין מכללת מקליסטר ומכללת תל-חי ואני מקווה שתיירים מהארץ ומחו"ל יגיעו לצפות בממצאים הארכיאולוגים החשובים המוצגים כאן."

לאחר שנשא את דבריו נערך טקס גזירת הסרט וחנוכת התערוכה ע"י עם פרופ' מקורי, פרופ' אוברמן, פרופ' גדעון אבני מרשות העתיקות ודודי מבורך, אוצר בכיר במוזיאון ישראל, שאצר את תערוכת מקדשי עמרית בתל-חי. הקהל הוזמן להרים כוסית לחיים, "ולעלות במעלה המדרגות ובמורד ההיסטוריה" על מנת לצפות מקרוב במיצג הייחודי.

פרופ' גדעון אבני, ראש מינהל ארכיאולוגיה ברשות העתיקות, הדובר השני באירוע, דיבר על הייחודיות של המיצג: "זהו הישג אדריכלי יוצא דופן, תל- חי היא החלוץ ההולך לפני המחנה בכך שלראשונה בארץ מוצגים בקמפוס אקדמי ממצאים מחפירות ארכיאולוגיות בקנה מידה שכזה. יש חשיבות רבה להעתקת עמוד המקדש הקדום, מהאתר המקורי שלו בעומרית, אל תוך המכללה שמהווה מוסד אקדמי ומחקרי. אשמח לראות עוד ועוד דגמים כאלה המשלבים ארכיאולוגיה בתוך חדרי הלימוד האקדמי, אשמח לראות עוד מכללות ואוניברסיטאות נכנסות לפרויקטים דומים".

ראש התכנית לתואר שני בלימודי גליל, פרופ' ציונה גרוסמרק, דיברה גם היא בשבחו של עמיתה, פרופ' אוברמן, ושיתפה את הקהל בקשר האישי שלה עם הפרויקט, שהחל עוד בשלהי שנות ה- 80. פרופ' אוברמן לקח אותנו למסע היסטורי דרך מצגת מפורטת המתארת איך הכול התחיל אי שם במאה הראשונה לפני הספירה. באתר נחשפו שלושה מקדשים שנבנו זה על גבי קודמו, יתכן שהמקדש האמצעי  נבנה  על ידי הורדוס. האתר תועד לראשונה עוד בשלהי המאה ה-19, אך החפירה הגדולה החלה לאחר שקיר מונמנטלי עקב שריפה במקום. מאז שנת 1999 נמשכות החפירות הארכיאולוגיות באתר על ידי משלחת אריכאולוגים וסטודנטים מקולג' מקאליסטר שאליהם חברו במרוצת הזמן קולג'ים ואוניברסיטאות נוספות.

פרופ' אוברמן ציין כי הוא שמח על האפשרות שניתנה לו להיות שותף לפרויקט חשוב זה. לדבריו "הדרך להציג את ההיסטוריה בתל-חי והשיח אודות הממצאים חשובים מאד", אוברמן ציין לשבח את שיתוף הפעולה המתקיים בין הסטודנטים מהמכללות תל-חי ומקליסטר והביע תקוותו כי יום אחד אתר עומרית יהפוך לפארק עתיקות ויהיה פתוח למבקרים. 

אחרון הדוברים באירוע היה דודי מבורך, אוצר בכיר של התקופות ההלניסטית הרומית והביזנטית במוזיאון ישראל., דודי מבורך שיתף את הקהל בתהליך שימור פריטי התצוגה שנמשך בשנים האחרונות. לדבריו עצם הרעיון של העתקת עמוד בן אלפיים שנה למבנה הספרייה המודרני הוא מעשה נדיר הן מפני שמדובר בתהליך מורכב ומסובך מבחינה טכנית, והן מההיבט הרעיוני של המיצג: לראשונה בארץ ויתכן כי אף בעולם, עמוד ממקדש פגאני עתיק מוצב בתוך ספרייה  של מוסד השכלה גבוהה. "אין לי ספק שפרויקט זה עשוי לחזק את הקשר של הסטודנטים במכללה לאזור הגליל, ובנוסף לשפוך אור על ממצא היסטורי, העומד במלוא הדרו לנחלת הכלל וכבר לא שייך רק למדף הספרים".

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5294137
OQ2edqj-YHV0e7QxstIX8P2zrWjVRDKOx9Tr1-P3N14
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Zzk9lba9JpN_PeNuQhmDIBdjsKlolPkXXHcfGXT5-_s
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form