מסיכות לפורים

המסכה מלווה את האנושות מקדמת דנא. מקור שמה הוא בעברית ומשמעותו התכה. המסכות שימשו ככל הנראה בטקסים פגאניים וכדי להתמודד עם פחדים שונים. הן נדדו במהלך ההיסטוריה לתיאטרון היווני העתיק, אשר התגלגל מפולחן דיוניסוס, אל היין, לפי המיתולוגיה היוונית, אל היין מת בחורף ובאביב קם לתחייה. פולחן דיוניסוס נערך באביב וכלל תהלוכה שבה הכהן הלך בראשה, בידו פאלוס ואחריו מקהלה. כולם שתו לשכרה ועטו על פניהם מסכות.

התיאטרון הגיע לשיא התפתחותו באתונה במאות החמישית והשישית לפני הספירה בתחרויות שנערכו בין דרמטורגים (מחזאים) שונים. המסכה הייתה חלק מאפיון הדמות, הן בדרמה והן בקומדיה.  ברומא העתיקה נקראה המסכה בשם “פרסונה”, המילה שתיארה אזרח רומאי בעל זכויות מלאות. היא שימשה ברפואה למגר את המחלה, הייתה חלק מפולחן מיסטי, וכן חלק מתפאורה של מנהיג או של גיבור. נמצאו מסכות מוות, שמטרתן הייתה לשמור על פני המת עד שיקום לתחייה. במהלך ימי הביניים הייתה המסכה חלק מהקרנבל באירופה, בעיקר בוונציה. תחילתה בפולחן פגאני, חגיגת סוף החורף, והמשכה כחלק מהנצרות.

הקרנבל איפשר לאירופים לשחרר לחצים. שם הפך המלך לשוטה והשוטה למלך, כלומר התפקידים התהפכו ולרגע ניתן היה לשבש את הסדר אליו כולם היו מחויבים. הקרנבל התרחש ברחובות והבית הפך לחלק מהקרנבל. במזרח הרחוק בתיאטראות הנו והקבוקי השתמשו במסכות. תיאטרון הנו השתמש במסכות של מפלצות ותיאטרון הקבוקי השתמש בדמויות של אנשים מחיי היומיום. ביהדות חל איסור על עשיית פסל ומסכה. בעיקרון המלה מסכה מקורה בשורש. נ.ס.ך וכאמור, בספר שמות הכוונה לעגל שהותך מזהב. עגל הזהב מתואר כ”מסכה” בעוד מספר מקורות בתנ”ך, ולאחר יציקתו והריסתו, מופיע איסור על נסיכת מסכה. כאשר מדברים על מסכה, מדברים על עבודת אלילים.

 אם כך, מהיכן הגיעו אלינו המסכות בפורים? הרי במגילת אסתר לא התחפשו. הנושא העסיק את חז"ל וסביבו התקיימו דיונים רבים. הדיונים בנוגע למסכות רבים בספרות היהודית. הרב שלמה קושלבסקי, ראש בתי מדרש בעמותת "יוזמת אורות" מספר כי בגמרא, במסכת שבת, מדובר על מנהג תחפושת לשם שמחה. בתחילת המאה ה-20, חודש הקרנבל או ה"עדלאידע" בתל אביב הקטנה ,והיה לחלק מהמסורת של איש התרבות הנודע ברוך אגדתי. התחפושות והתהלוכה היו מוקד לביקורת למרות שלא היה להן כל קשר לקרנבל ולהתפרקות, שאפיינה אותו. עם קום המדינה שבו להתחפש בבתי הספר ותהלוכות עדלאידע שבו לתפוש מקום החל משנות החמישים והשישים.

ובתקופה המאתגרת הזו?! עם איזו מסיכה אתם באים לכיתה? האם אתם באים עם אחת כזו? יש המנצלים את החג לחשבון נפש על "המסכות בחייהם" ויש מי שבוחר בהן בהתאם ל"תפקיד" או צורך- ובכל מקרה- מזמינים אתכם לקחת זמן למחשבה והצצה על הנושא.

חג פורים שמח וחופשה נעימה, אנחנו נחזור עם החידושונים בתום חופשת בסמסטר.