איך לחנך תלמידים להתנהלות פיננסית נבונה?

איך לחנך תלמידים להתנהלות פיננסית נבונה?

לקראת תואר שני בחינוך? מורים מדופלמים עם ניסיון ארוך שנים? או אולי הורים המעוניינים להקנות לילדיהם כלים חשובים לחיים? בית ספר הוא במידה רבה מקום חינוכי עם יעדים לימודיים מאוד מוגדרים, אך לצד לימודי היסטוריה, אמנות או מתמטיקה – שכבודם במקומם מונח – יש כלי חשוב מאוד לחיים שאנחנו יכולים להקנות לילדים כבר בשנות בית הספר: חינוך להתנהלות פיננסית נבונה. איך עושים זאת נכון? מהם הכלים הללו וכיצד תוכלו להשריש אותם לתלמידים ולילדים? הנה כמה דרכים מעולות לעשות זאת.

צנצנת שקופה אחת

לשמור את הכסף שלהם בתוך קופת חיסכון חזרזירית למראה זה רעיון מעולה, אך אם בגיל צעיר הילדים חוסכים דמי כיס ורוצים לקבל מושג חזותי וממשי על ההישגים הפיננסיים שלהם – ייעצו להם לעבור לצנצנת שקופה. כך הם יכולים לראות כיצד הכסף גדל מכוח התמדתם.

דוגמה אישית

נכון, אתם מורים בבית הספר ולא ההורים שלהם, אך התנהלות פיננסית נכונה אפשר ללמוד גם לא באופן ישיר מההורים. מחקר מאוניברסיטת קיימברידג' בדק ומצא כי הרגלים פיננסיים אצל ילדים נוצרים עד גיל 7 (!). אתם קולטים? הרבה לפני שהם מקבלים את תלוש המשכורת הראשון שלהם, כבר הם מגבשים אמונות ודעות לגבי כסף. כמורים, אנחנו יכולים לעודד התנהגות פיננסית נבונה גם בדברים הקטנים.

הראו להם שדברים עולים כסף

הבחנתם בכך שהילד זורק חצי מעדן לפח? נצלו את המעמד כדי לדבר על ערכו של המעדן בכסף. ספרו להם כמה ידיים הוא עבר עד שהגיע לידיהם, כמה השקעה הושקעה בו ועד כמה הם יוכלו להרוויח אם יהיו מחושבים יותר (למשל, לא יזרקו כעת את המעדן אלא ישמרו אותו במקרר עד להפסקה הבאה). לא מספיק לומר "המחברת הזו עולה 5 שקלים וספר המתמטיקה 50 ש"ח" – כדאי להוכיח להם זאת באמצעות מתן דוגמאות מחיי היום יום, וכך יהיה לדבר השפעה גדולה הרבה יותר מאשר הרצאה ערטילאית.

עלות מול הזדמנות

בגילאים בוגרים יותר, ייתכן והתלמידים ימצאו דרכים יצירתיות להרוויח כסף בעצמם לטובת הכיתה. כך למשל, בבתי ספר רבים מתקיימים מכולות מאולתרות המתופעלות על ידי הילדים עצמם. הם דואגים לסחורה הנמכרת, לתמחור ולניהול הרווחים – ואין דרך טובה מזו להעביר שיעור בהתנהלות פיננסית נבונה. במידת האפשר, נצלו את המעמד לטובת שיעור לחיים. בדקו איתם: מדוע בחרו דווקא במותג הזה, ולא באחר? כיצד ניתן למקסם רווחים, אך גם להיות אטרקטיביים בעיני התלמידים האחרים, כדי שבאמת ירצו להגיע ולקנות?

חשיבות הנתינה

ברגע שהילדים גדלים מעט ומרוויחים יותר כסף, זה זמן מעולה להתחיל לדבר איתם על חשיבות הנתינה – ולא רק ההכנסות. עודדו אותם לתת מעצמם לאחרים בדרכים המתאימות להן, ועשו זאת בדרכים יצירתיות. זכרו – אין לכם מעורבות של ממש בכספים שהם מרוויחים, זהו לא מקומנו כאנשי חינוך, אך יש לנו את הזכות לנתב את תשומת ליבם למקום הנכון ופשוט לתת, לא רק באופן כספי. תוכלו לארגן יום התנדבות עם קשישים, לקחת על עצמכם פרויקט שיפוץ המתאים למידות הילדים או לחשוב על כל דרך אחרת בה תוכלו לרתום את הקבוצה הכיתתית כך שגם בעתיד הם ידעו לחשוב לא רק על עצמם או על הישגיהם הכספיים, אלא גם על אחרים.

דרכים נוספות ללימוד תיאורטי

לו היינו ההורים של תלמידי בית הספר, סביר להניח שהיו עומדות לרשותנו שלל דרכים נוספות ללמד את הילדים על התנהלות פיננסית נכונה. אך גם בדרכים תיאורטיות אפשר להצליח בכך מעל המשוער. אם בבית הספר שלכם מדובר בערך חשוב, תוכלו להקדיש שעה דו חודשית במערכת כדי ללמד כלים חשובים ומעשיים שיעמדו לרשותם כבר בשלב זה של חייהם. הנה כמה מהם לפניכם:

אמנות האיפוק

הילדים מרוויחים את דמי הכיס שלהם בעצמם? עודדו אותם לשמור עליהם ולחשוב לפני שהם מוציאים אותם. יש פריט מסוים שהם משתפים אתכם שהם ממש רוצים? עודדו אותם להמתין לפחות יום אחד לפני שירכשו אותו. סביר להניח שאותו המוצר עדיין יהיה שם גם מחר, אך כך הם יקבלו שיעור חשוב בהתנהלות כלכלית נבונה: איפוק וקבלת החלטות בראש שקול.

הסתפקות במועט

בני נוער בימינו (וגם ילדים, בואו נודה על האמת) מבלים חלק נכבד מיומם בבהייה במסך, כשהם גוללים הלוך ושוב את פיד הרשתות החברתיות שלהם. בכל שנייה בה הם מחוברים לממשקים השונים, הם נחשפים לכמות מטורפת של מידע, ברובו פרסומי, הקורא להם להתנסות במוצר מסוים או בשירות מסוים. לא כל המידע הזה רלוונטי לגביהם, אך בניסיון להרגיש טוב, להיראות טוב, להיות מקובלים ולהיות "כמו כולם", הם עלולים להתפתות בקלות אחר רכישות מפוקפקות. הוסיפו לכך את העובדה שמדובר בגילאים צעירים בהם ה"פילטרים" וסנני השופינג עובדים אחרת – ותקבלו מתכון לחור בכיס. הציפו את הסוגייה הזו בכיתה ותנו לה מקום, הזמינו את הילדים לשתף בסוגיות המעסיקות אותם ובדקו איתם אמונות ודעות הקשורות לכסף ולנכסים חומריים. נסו למשוך את כיוון השיחה ככל שניתן לחשיבות ההסתפקות במועט (שהוא, רוב הפעמים, לא מועט כלל!).

נעים להכיר: חשבון בנק

אם מדובר בבני נוער העומדים בפני סיום התיכון, סביר להניח שלפחות חלקם אוחזים כבר בחשבון בנק משלהם. אך גם אם כן וגם אם לא, זו הזדמנות נהדרת ללמד אותם כמה יסודות בנקאיים חשובים שיסייעו להם להבין מה קורה לכסף שלהם כשהוא נמצא בבנק. למדו אותם כיצד לנהל את כספם בחוכמה, מהי הלוואה, כיצד גורמים לכסף לגדול וכלים פיננסיים נוספים. אין לכם מושג כמה תסייעו להם לנהל את כספם בצורה נכונה כשהם יתבגרו וידרשו להתמודד מול כספים גדולים יותר וחשבונות מורכבים יותר.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5255236
Vuem-7lLfYVhcVpqhVER0vknqKZyng7e89jHtkan0bI
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-TUJ8SMFkPOSKkLalOWzkxTNvPKMMkPF0-Qh8_QLhD9U
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form