איך תורמים לבריאותו הנפשית של הילד?

איך תורמים לבריאותו הנפשית של הילד?

אם אתם כמו רוב המורים (וגם ההורים), או שאתם עושים הסבה להוראה ובדרך לקריירה בתחום, סביר להניח שאתם דואגים לשלום הילדים שאתם מופקדים עליהם. אתם מלמדים אותם, מעניקים להם כישורי חיים חשובים וכמובן שגם חשוב לכם מרווחתם הנפשית. אך כיצד נעזור לילדים להיות בריאים, שלווים ורגועים יותר? כיצד נדע לאתר אתגרים לפני שהם הופכים להיות חמורים? הנה כמה טיפים מעולים שיסייעו לכם בכך.

לפני הכל, תשמרו על עצמכם

כדי להיות מחנכים טובים ומורים טובים – גם לנפשו של הילד, חשוב להגיע לנקודת הזינוק כשאתם מצוידים בכוחות הנפש הדרושים לתפקיד כך שתצליחו ליצור סביבה בריאה ככל הניתן לילדים. פעמים רבות ילד לומד טוב יותר כשיש לו מורה רגוע יותר, והאקלים הכיתתי בכיתה נקבע במרבית המקרים בזכות המורה המנהיג את הכיתה.

כאן בונים אימון

מערכת היחסים שלכם עם הילדים ממלאת תפקיד חשוב בבריאותם הנפשית. למרות שאתם לא ההורים שלהם ואפילו אם אתם לא נפגשים כל יום בכיתה, יש לכם תפקיד חשוב בבניית נפשם של הילדים, והמקום הטוב ביותר להתחיל את מערכת היחסים הזו היא בבניית אמון הדדי, שיוצר תחושה של ביטחון. המשמעות של אמון כזה היא להתחיל מלענות על הצרכים הרגשיים של הילד, בין אם הוא מרגיש חוסר ביטחון בכיתה ובין אם אתם מרגישים שהוא עצוב או חרד מסיבות מסוימות.

היו משמעותיים

כפי שאמרנו, מערכת היחסים של מורים וילדים חשובה מאוד, ובכוחה לעזור לילד לבנות אני מגובש ובטוח בעצמו יותר. לאורך שנות לימודיו, נפגש התלמיד עם מגוון מורים, מכל מיני סוגים ובכל מיני סגנונות לימוד וחינוך. לא עם כולם הוא יתחבר, לא כולם ישפיעו עליו – אך אם אתם באמת רוצים לעשות שינוי מהותי ולעזור לדור העתיד, נסו אתם להיות מי שנמצא בתפקיד המשמעותי עם הילד ולטפח עמו מערכת יחסים בריאה, המושתתת על כבוד הדדי ואכפתיות אמיתית. אין לכם מושג כמה משמעותיים אתם עשויים להיות, בין אם אתם מחנכים כיתה ופוגשים את הילדים מדי יום ובין אם אתם פוגשים את הילד פעם בשבוע בלבד.

עקביות לפני הכל

כמו בחינוך ילדים על ידי הוריהם, גם בשדה החינוכי חשוב מאוד להתחיל כל תהליך לימודי, חינוכי וגם רגשי באמצעות עקביות תמידית. ילדים חייבים את זה. הם רוצים לדעת מהי הפעילות שעליהם לבצע בשלב הבא, מהן ההשלכות שיהיו להפרת הסדר ואילו "זכויות" יהיו להם על התנהגות טובה.

אם תאמרו משהו אחד אך תשדרו משהו אחר, אם תוותרו סתם כי אין לכם אנרגיה לעימותים או אם תתעקשו במקום בו בעבר לא עשיתם זאת – תשדרו חוסר עקביות, והדבר הזה עלול לבלבל את הילדים ובמקרים מסוימים גם לגרום להם לפתח חרדה או קושי להתמודד עם רגשותיהם.

ניהול במתח גבוה

מורים ומחנכים נדרשים לתפקד כל הזמן במתח גבוה. במוסדות לימוד לא מעטים יש מקרי אלימות רבים, מילולית ופיזית, ולעתים המורים מרגישים שהם בעצמם נתונים בסכנה. אחד התפקידים החשובים שיש למורים בעידן החדש הוא להצליח לנהל את הכיתה בכללה וכל תמיד בפני עצמו ולמנוע ככל הניתן מקרים של בריונות והתעללות, שעלולים לגרום לטראומות נוראיות לילדים.

אך למרות הניסיונות החשובים, סביר להניח שמקרים כאלו יקרו, ולכן כדאי ליצור פעילות מנע שתסייע לילדים להתמודד עם המצב טוב יותר. אחת הדרכים היא להציף את הנושאים הכואבים ולדבר עליהם בקול, גם בפורום הכיתתי אך גם במפגשים פרטניים, להבין מה מפריע לילדים ולנסות ככל הניתן לשלוט בסיטואציה לפני שהיא מגיעה לסף לחץ שקשה לצפות את השלכותיו.

ככל שתהיו מיומנים יותר, כך גם יהיה לכם קל יותר להבין מהי הפעילות מפיגת המתח שתוכלו להשתמש בה כדי להרגיע ילד עם טמפרמנט גובה. ילד אחד יכול למצוא כתיבה ביומן כפעילות מרגיעה, ילד אחר יעדיף לצאת לשחק בכדור והשלישי פשוט יזדקק לזמן עם עצמו כדי "לאפס את המערכת" ולהירגע.

פיתוח הערכה עצמית

אחד התפקידים החשובים שיש למורים היום הוא לסייע לילדים לפתח זהות והערכה עצמית בריאה. אין לכם מושג כמה כוח יש לכם בידיים, וכמה אתם מסוגלים לתרום לבריאות הנפשית של הילדים. זהו לא תהליך שאורך יום או שבוע, אך במהלכו תוכלו "לטפטף" פיסות הערכה עצמית שיחלחלו פנימה: חלקו שבחים לתלמידים, בעיקר כאלו שנוגעים למאמץ שהשקיעו במשימות ותהליכים מסוימים ובעיקר אם מדובר במקומות שאתם יודעים שקשה להם בהם, תנו להם הזדמנות לחקור דברים בעצמם ולהתנסות ונסו לעודד אותם כל הזמן – באמצעות דרבון לחפש את התשובות בעצמם. כך למשל, אם תלמיד אומר לכם משפט כמו "אני יודע, אף פעם לא אהיה טוב במתמטיקה", אל תענו את התשובה שמפתה לענות: "כמובן שתהיה!", אלא נסו לעודד אותו לדיאלוג פנימי. שאלו: "מה אתה יכול לעשות כדי להשתפר?" או: "למה אתה חושב שאף פעם ולעולם לא תהיה טוב?".

זמן משחק

לימודים זה חשוב ופדגוגיה זה נהדר, אך התפתחות בריאה של ילד תלויה גם ביכולת שלו להיות פשוט ילד נטול טרדות ודאגות. לכן, כדאי לשלב במערכת השעות זמן משחק חופשי וחף ממחויבויות, מטלות וחובות נוספים, ופשוט תנו להם להתפרק וליהנות. אין לכם מושג כמה הם יודו לכם וכמה טוב זה יעשה להם. על פי תוצאותיו של מחקר אחד, הסיכוי לילד מאושר גדול הרבה יותר כשהוא מקדיש זמן למשחק, והסיכון ללקות בדיכאון או חרדה יורד כשהוא מתפנה למשחק חסר דאגות. מחקר נוסף בוחן את התפקיד של הצחוק והמשחק. על פי ממצאיו, צחוק ומשחק הם "משככי לחץ" משמעותיים עבור ילדים, וזו גם דרך מצוינת להניח בצד את החיים, את הלימודים ואת הטרדות, ופשוט ליהנות זה מזה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254247
uTgtvzmJpW5zV28TtriYK4xym4SStWf3EmHYUE5dixk
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-zTbVH02RsXIBts-as0zwi5y6W9bGOL7FmE1RAF7Vk2s
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form