בניית קשרי אמון בבית הספר ככלי להתקדמות

בניית קשרי אמון בבית הספר ככלי להתקדמות

כל חברה, מוסד או ארגון מורכב ממחלקות שונות, אנשים בתפקידים שונים אשר נמצאים זה ביחס לזה גם בצורה אנכית: למשל מתכנת וראש צוות מתכנתים, וגם אופקית: נמצאים בתפקידים שונים במעמד זהה הקשורים זה לזה בעבודה שהם מבצעים, כאשר פעמים רבות אחד תלוי בשני, למשל מתכנת ובודק תוכנה. אם אתם נמצאים כרגע בתוכנית הסבת אקדמאים להוראה כנראה שעבדתם קודם בחברה אחרת וחוויתם עד כמה קשרי העבודה שנוצרים וביחד מניעים את החברה או המוסד קדימה חייבים להיות מבוססים על אמון. האחד סומך על השני שיבצע את עבודתו היטב כך שיוכל לקחת את הדברים מכאן או להיפך- למסור את העבודה שביצע לידיים אחרות שימשיכו וינווטו לאן שצריך.

בית הספר: אמון בתוך צוות העובדים וגם בין העובדים ל"לקוחות"

בית ספר אינו שונה מכל חברה או ארגון בחשיבות של קשרי האמון שמניעים אותו. עם זאת מערכת קשרי האמון בבתי הספר היא מורכבת יותר. קשרי אמון צריכים להיבנות גם בין עובדי המקום לבין עצמם: מורים- מחנכים ומורים מקצועיים, מנהל ובעלי תפקידי ניהול אחרים, יועצת חינוכית ועוד. קשרי אמון לא פחות חשובים צריכים להיבנות גם בין צוות העובדים של בית הספר: הצוות החינוכי לבין לקוחות בית הספר: התלמידים, וכאן, כיוון שהלקוחות הם ילדים, ישנם ההורים שגם איתם צריך להיבנות אמון מלא כדי שבית הספר יוכל לתפקד היטב וההורים ידעו שילדיהם נמצאים בידיים טובות.

אמון בתוך הצוות החינוכי: עבודה פורייה ויצירתית

לצערנו, לרשות בתי הספר לא עומד בד"כ תקציב עצום כמו לחברות הייטק גדולות למשל. זאת למרות העבודה החשובה כ"כ שהם עושים לא רק בהקניית חומר לימודי אלא גם בהתוויית דרך לתלמידים וכל מה ששייך לתחום החינוך ולא רק לתחום הלמידה וההוראה. אמון מלא בתוך הצוות החינוכי ייתן למורים יד חופשית לנצל טוב יותר את המשאבים העומדים לרשות בית הספר ולא פחות חשוב מכך: לנצל את המשאבים שאינם חומריים כמו יצירתיות ויוזמה. מורים שמרגישים בנוח מול ההנהלה יוזמים יותר, מכינים יותר שיעורים מיוחדים שמעבירים לתלמידים את החומר הבצורה חווייתית או מקיימים פעילויות שיעשירו את עולמם של הילדים ויתנו להם סיפוק כמו עבודות התנדבות בקהילה למשל. התלמידים רק מרוויחים מכך שמורים מרגישים בנוח לפעול וליזום, ממש כפי שלקוחות חברה יהנו מכך שעובדיה מרגישים שיש להם יד חופשית להפעיל את היצירתיות והיוזמה שבהם.

אמון בין המורים לתלמידים: העלאת המוטיבציה ותחושת השייכות

בניגוד לחברות בהן הלקוח מקבל מוצר, בבתי הספר הלקוחות כאמור הם התלמידים. הם לוקחים חלק בעשיה ויש להם חלק משמעותי מאוד בתוצר הסופי שהוא החינוך. כאן התוצר הסופי אינו גשמי אלא רוחני ומופשט, זהו בעצם ארגז כלים שהם מקבלים להמשך החיים. חלק מארגז הכלים הזה שחשוב מאוד להמשך הדרך שלהם הוא קבלת תחושת ביטחון במקום בו הם מבלים שעות רבות בכל יום. אמנם יש בבית הספר היררכיה והם מחויבים לקבל את הוראות הצוות החינוכי אך יש להם מקום להביע את דעתם, ליזום, לפעול וליצור. המורים צריכים לדעת לשחרר במקומות בהם ניתן לשחרר וגם ליצור עם התלמידים מערכת יחסים לא רק ככיתה אלא עם כל תלמיד באופן אישי. כך, אם תלמיד שמצב מסוים מקשה עליו ירגיש חופשי להציע חלופה או לפחות ישתף בקושי. למשל, אם דף עבודה קל לו מדי, לתת לו דף ברמה מתקדמת יותר, או לאפשר לו עם סיום הדף לעסוק בעבודת חקר בנושא, להכין מצגת ועוד. הדבר נותן לתלמיד תחושה שהמורים רואים אותו וקשובים לו.

קשרי אמון עם ההורים: חלק משמעותי בחיי קהילה

בית הספר הוא לא רק מוסד חינוכי. למעשה הוא מהווה ברוב המקרים, לפחות אם זהו בית ספר יסודי, עוגן לקיומה של קהילה. בתי ספר יסודיים הם בד"כ שכונתיים כך שמשפחותיהם של תלמידי בית הספר מרכיבות גם את הקהילה. לכן קשרי אמון בין בית הספר לבין ההורים הם צלע נוספת בחיבור. בית הספר צריך לשמוע את ההורים, לשתף אותם בתוכניות לפעילויות כאלה ואחרות ויותר מכל לתת להם את התחושה שהילדים שלהם בידיים בטוחות ואוהבות. מעבר לשיתוף ופתיחות, מה שיבנה את קשרי האמון בין המורים להורים, שאינם נמצאים בבית הספר כדי לראות את ההתנהלות היומיומית שלו, הם דווקא דברים קטנים: מורה שיוצרת קשר עם הורה אם ראתה שמשהו לא לגמרי רגיל בהתנהגות הילד, שמירה על קשר קבוע עם ילד שנעדר מבית הספר לזמן ממושך בעקבות מחלה למשל. כל אלה יאפשרו להורים לשחרר, להיות פחות דרוכים ולסמוך על בית הספר.

פירגון וחיזוקים חיוביים מחזקים את קשרי האמון

קשרי אמון, שייכות ותחושת חופש ברמה המתאימה נוצרים בין היתר מחיזוקים חיוביים, ומדובר על חיזוקים חיוביים בין כל הצדדים. למשל, מורה, במיוחד מורה בתחילת הדרך, צריך חיזוקים חיוביים מן המנהל או רכז השכבה כדי לדעת שהוא בדרך הנכונה ולקבל ביטחון. תלמידים זקוקים להרבה מאוד חיזוקים חיוביים מן המורים, בין אם בלימודים עצמם ובין אם בתחום החברתי כמו פעילות שתלמיד יזם וארגן ועוד. גם חיזוקים חיוביים מן המורים להורים לגבי ילדם ולהיפך: מן ההורים למורים שעושים מאמץ ומשתדלים בכל יום מחדש יבנו את קשרי האמון טוב יותר.

לסיכום, בבית הספר החומר האנושי הוא הכל. הכיוון א4ליו ילך בית הספר, הכלים שיקנה לתלמידים שלו והעבודה החינוגית תלויים קודם כל באנשים: הן הצוות החינודי והן התלמידים. קשרי אמון הם חלק חשוב לצמיחתו של בית הספר כולו כגוף או מוסד ולצמיחתם של האנשים שבו, כל אחד באופן אישי: התלמידים, המורי םוצוות ההנהלה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5256854
a0zzyAO9PIDRXOpXH8MUwkagiILaXGIkwQvwwTl19Bg
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-D8JCKR5wACsvOHOTU5gMuELBKxR1ZGG_E5jIXC8RwiU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form