העסקת מבוגרים ברחבי העולם

העסקת מבוגרים ברחבי העולם

העסקת מבוגרים היא תחום המעסיק מדינות וגופים שונם ברחבי העולם, עקב העלייה בתוחלת החיים, החשש שבשנים הבאות לא יהיו מספיק צעירים שיחזיקו את הכלכלה והצורך של המבוגרים עצמם להישאר פעילים בשנים הרבות שעתידים לחיות לאחר גיל הפרישה (מדינות רבות אכן העלו את גיל הפרישה הרשמי). בשורות הבאות הסקור בקצרה את התחום ואת הצעדים השונים הננקטים בעולם ע"י מדינות המנסות להתמודד עם האתגר שבהעסקת מבוגרים.

מהי תעסוקת מבוגרים?

תעסוקת מבוגרים הוא מושג מקובל בעולם המערבי ונוגע להעסקת אנשים מבוגרים, בד"כ בגילאי 55 ומעלה. קיימים סקרים שונים הבוחנים תעסוקת מבוגרים במדינות וארגונים, כשבחלקם הגיל המינימלי ירד אף ל-50.

מדוע תעסוקת מבוגרים הוא תחום משמעותי בעולמנו?

בקצרה, העלייה בתוחלת החיים משפיע באופן ניכר על התנהלות החברה בעולם המערבי (ולא רק). עלייה בתוחלת החיים משמעה שאנשים רבים עתידים לחיות עוד הרבה שנים לאחר גיל הפרישה. נתון זה מציב כמה אתגרים: מאיזה כסף יחיו? האם הפנסיה (אם יש להם כזו) תספיק להם? וכו'. בנוסף, תוחלת החיים הגבוהה לא מתבטאת רק בעלייה "יבשה" במספר שנות החיים של האדם, אלא גם ביכולת בריאותית לעבוד או לכל הפחות להיות פעילים גם בגילאים שנחשבו בעבר למבוגרים, לרבות מעל גיל 65.

לצד העלייה בתוחלת החיים, ישנה גם ירידה בשיעור הפריון, כלומר פחות ילדים פר משפחה. נתון זה משפיע כבר עכשיו על אוכלוסיות בעולם המערבי באופן שבו יש המון מבוגרים כאמור, אך מעט צעירים (ביחס לתקופות בעבר). נתון זה מציב בתורו, אתגרים נוספים כמו: מי יחזיק את הכלכלה במדינות מערביות שבהן שיעור הפריון נמוך? מהיכן יגיע מימון הפנסיה של המבוגרים במדינה? וכן הלאה.

אחד מהפתרונות שנועדו לפתור אתגרים שונים שצוינו לעיל הוא העלאת אחוז תעסוקת המבוגרים.

באילו צעדים נוקטות מדינות מערביות ע"מ להתמודד עם התופעות שצוינו לעיל?

מדינות מערביות ברחבי העולם נוקטות בצעדים וביניהם, קיימים גם תמריצים לעובדים מבוגרים שירצו להמשיך ולעבוד כמו: בהולנד, גרמניה ודנמרק בוטלו הקלות שונות למבוגרים בכל הנוגע לדמי אבטלה, בהולנד ודמנרק ניתנים מענקים למבוגרים שממשיכים לעבוד ע"פ קריטריונים  מסוימים, בקנדה, בולגריה, סלובקיה, אוסטריה ועוד ישנה אפשרות לקבל פנסיה חלקית במידה שהאדם המבוגר לא יפרוש משוק העבודה. כל אלה הם תמריצים מצד העובדים, כלומר תמרצים שנועדו לתמרץ את המבוגרים להמשיך ולהיות חלק משוק העבודה.

ומה לגבי הצד של המעסיקים?

עד כה, דיברנו בעיקר על העובדים. אולם, יש לשים דגש מיוחד על הצד של המעסיקים אשר בוחרים לא פעם "לוותר" על עובדים מבוגרים לטובת עובדים צעירים יותר, ויש לכך סיבות רבות: ראשית, ישנה טענה כי לעובדים צעירים יש יכולת למידה טובה יותר, בייחדו בכל הקשור לטכנולוגיה, מאשר לעובדים מבוגרים. שנית, טענה נוספת, אף שמעסיקים לא תמיד מודים בה, היא ששכרם של צעירים הוא נמוך משמעותית משכר של עובדים מבוגרים הודות להפרשי הניסיון והפרשי ציפיות השכר שיש לשניהם.

במדינות כמו אוסטריה, לטביה, פורטוגל ובריטניה ניתנות או ניתנו בעבר למבוגרים אפשרויות להכשרה במימון המדינה. הכשרה שכזו נועדה לסייע למבוגרים להשתלב במקצועות חדשים, כמו גם לשפר את יכולותיהם במקום העבודה או תחום העיסוק הנוכחי שלהם. בנוסף, מדינות מסוימות נותנות מענקים למעסיקים המכשירים עובדים מבוגרים, עידוד מבוגרים עובדים ועוד (בין המדינות שנותנות מענקים בגין פעולות כאלה ניתן למנות את פורטוגל, אוסטרליה ופולין).

מודלים של העסקה רב-גילית

לאור כל הנתונים הללו, חשוב לציין כי בשנים האחרונות יש מדינות וארגונים אשר לצד הפעולות הננקטות בנושא הסיוע למבוגרים בתחום התעסוקה, מקדמים מודלים של העסקה רב-גילית. מודלים כאלה נועדו כדי לסייע לעובדים ומעסיקים כאחד להכיר את היתרונות של סביבת עבודה כזו.

סביבת עבודה רב-גילית יכולה לסיע בהפריה ההדדית של העובדים. לעובדים מבוגרים ישנם יתרונות רבים, ביניהם דפוסי חשיבה שאין לצעירים מהם וניסיון רב הבא לידי ביטוי ביכולות מקצועיות. לעומת זאת, צעירים בד"כ נחשבים לטובים יותר בתחומיי הטכנולוגיה, הרשתות החברתיות ודפוסי תקשורת עכשוויים. כתוצאה מכך, נטען בין היתר כי מקום עבודה הכולל עובדים בגילאים שונים יכול ליהנות מכל היתרונות שיש לסביבת עבודה מגוונת שכזו להציע.

מה קורה בישראל?

מבחינת נתונים עדכניים, נראה כי שיעור התעסוקה עצמו דומה לזה שבמדינות OECD אחרות, כמו דנמרק או גרמניה. בתחומים מסוימים, כמו תעסוקת נשים מבוגרות, נראה כי המצב טוב ביחס למדינות אחרות. עם זאת, יש לבחון את ישראל (בדומה למדינות אחרות) בהתאם לנתונים הייחודיים של האוכלוסייה המבוגרת החיה בה. נתונים שכאלה כוללים: רמת השכלה, נכונות לחזור לעבודה ותחומי תעסוקה עיקריים במשק אשר צפויים להתפתח בשנים הבאות. כמו כן, יש לקחת בחשבון מגמות כמו מבוגרי העתיד (אנשים בגילאי 45 ומעלה) ונתוניהם וכן, את יעילות הצעדים שננקטו עד עכשיו בכל מדינה ומדינה לטובת העלאת אחוז תעסוקת המבוגרים. בישראל למשל, תחום ההייטק נחשב למתפתח מאוד במשק הישראלי, אולם הוא גם כזה אשר נוטה להעסיק פחות מבוגרים, בהשוואה לשנים קודמות. יש לציין, שבישראל לא ננקטים צעדי מדיניות שונים הנהוגים במדינות אחרות בעולם כמו תמריצים ישירים הניתנים למקומות עבודה. אולם, בישראל הוקמו ועדות שדנו בנושא והעניקו כמה המלצות שנכון לכתיבת שורות אלה, לרוב טרם יושמו במלואן.

לסיכום: אלו כלים יעלו את שיעור תעסוקת העובדים בישראל?

התשובה לשאלה זו היא מורכבת, אולם ניתן להתחיל להציע לה כמה תשובות בהתחשב בנתונים שונים מישראל ומהעולם בכלל: בישראל, יש לשים דגש מיוחד על עובדים מבוגרים אשר הינם ללא השכלה, או בעלי השכלה נמוכה. בנוסף, כלים שנמצאו יעילים במיוחד הם מתחום ההכשרה במקום העבודה עצמו, כלומר יש לנסות ולהשאיר את העובדים המבוגרים במקום העבודה הנוכחי שלהם ע"י מתן הכשרה מתאימה. בנוסף, יש לסייע למבוגרים לגשת ולהתמיין לתפקידים שייתכן שלא היו פונים אליהם בכלל מבלי סיוע, לצד הכשרה של משאבי האנוש בחברות ומתן מידע והכשרה בנושא החל משלב הלימודים לתואר במשאבי אנוש.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254383
qKshtZW5_3wEQ48uo90bYCZ8JrExJ8yLof8SBrhkZfc
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-zlWYFrHve93TLyNJMAYy5kqy6Eq9lABDifPt0Y7_1Dk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form