השפעת גירושין על הילדים בבגרותם

השפעת גירושין על הילדים בבגרותם

אחת מן התופעות המאפיינות את העולם המערבי היא שיעור גירושין גבוה. הגירושין מהווים טלטלה רגשית עצומה לא רק לבני הזוג עצמם, אלא גם לילדים. מחקרים שונים מצביעים על העובדה כי ילדים להורים גרושים עלולים לחוות קשיים גם בבגרותם במגוון תחומים כגון: יציבות כלכלית, יכולת פתרון בעיות, יציבות רגשית ועוד. עם זאת, ישנן דרכים שיכולות לסייע להורים להקל על הילדים ולמזער את השפעות הגירושין לטווח הקצר והארוך.

גירושין משפיעים לא רק על ההורים

בדור האחרון קיימת עלייה בשיעור הזוגות המתגרשים בישראל ובעולם המערבי באופן כללי. במקרים רבים, מדובר בהורים לילדים בגילאים שונים החווים השפעות שונות של גירושי ההורים על חייהם. מחקרים מראים כי לגירושין השפעות קצרות וארוכות טווח על ילדים, כאשר מידת ההשפעה היא תוצאה של משתנים רבים כגון: עוצמת הערעור של חייהם בתור ילדים צעירים ובוגרים, גורמי לחץ שונים ומידת המשבר שנוצר באמון ביניהם לבין המערכת המשפחתית. נקודת ההנחה היא, שילדים בכל גיל אינם יכולים להבין את המורכבות שביחסי ההורים ואת הסיבה לגירושין. לכן, הם עלולים להסביר לעצמם את הגירושין בדרכים שונות המובילות להשפעות פסיכולוגיות שליליות.

התסמינים עלולים להשפיע על ילדים גם בחייהם הבוגרים

מחקרים מצביעים על העובדה כי התסמינים המאפיינים ילדים שחוו משבר כתוצאה מגירושין הם לא בהכרח גלויים ולעיתים, נשארים רדומים לאורך שנים. עם זאת, כפי שנסביר במאמר, התסמינים עלולים ללוות אותם לאורך שנים רבות. עוד עניין שחשוב להזכיר בהקשר זה הוא המורכבות שבחוויית הגירושין, כלומר לא מדובר רק על חווית האובדן, חוסר האמון וערעור מודלים משפחתיים, אלא מדובר על שילוב בין השפעות רגשיות ולא רגשיות אשר עלולות להשפיע על אותם ילדים גם בחיים הבוגרים.

על אילו תחומים עלולים להשפיע הגירושין?

בשנים האחרונות נערכים מחקרים רבים בתחום ההשפעות ארוכות הטווח של הגירושין. ההשפעות ארוכות הטווח נוגעות בתחומים רבים בחייהם של הבוגרים: מערכות היחסים שלהם החל מגילאים צעירים, יכולתם להתנהל בסיטואציות חברתיות מורכבות, חתירתם ליציבות כלכלית, יכולת היציבות במקומות עבודה לאורך זמן ויכולת פתרון בעיות – כל אלה הן רק דוגמאות לתחומים בהם נמצאו קשיים אצל בוגרים שגדלו במשפחות להורים גרושים בהשוואה לבוגרים שגדלו במשפחות להורים נשואים. תחומים אלה מעידים על קושי משתנה בתפקוד בחיים הבוגרים המאפיין ילדים להורים גרושים, מה שרק מחדד את ההבנה כי לגירושין יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת.

בין הגורמים המשפיעים ביותר: מאבק מתמשך ומערכת זוגית לא תקינה

קיימים מודלים שונים שמנסים להסביר את השפעות הגירושין על הילדים, אשר חלקם מצביעים על ההשפעה הרבה שיש למערכת זוגית לא תקינה בטרם הגירושין על הילדים. במצב כזה, ילדים נכנסים עוד בטרם הגירושין למשבר מתמשך בעקבות קונפליקטים שונים שחווים ההורים מול ילדיהם. אותם קונפליקטים יכולים להיות מלווים בצעקות, איומים ומריבות אשר מכניסות את הילדים ללחץ ואף מעוררים אימה. לילדים, במיוחד בגילאים הצעירים, לא תמיד יש את המשאבים המתאימים להתמודדות עם כמות גדולה של גורמי לחץ שכאלה וכאשר מדובר במצב מתמשך, הדבר עלול לפגוע בהם גם בבגרותם.

השפעה שלילית על ההורים גורמת לפגיעה בילדים

תפקוד הורי יעיל, טוב ומשמעותי הוא חיוני להתפתחות תקינה של ילדים החל מגיל הלידה ועד לבגרות. התפקוד ההורי עלול להיפגע כתוצאה מהגירושין, דבר שעלול להשפיע גם על הילדים במידה שההורה סובל מדיכאונות חוזרים ונשנים, בדידות, כעס ועוד. בנוסף, ישנם גם מקרים קיצוניים בהם היחס לילדים משתנה עקב הגירושין מכיוון שההורים רואים בילדיהם סמל לנישואיהם הכושלים. לעיתים, דפוסים שאפיינו את היחסים בין ההורים מאפיינים גם את יחסי ההורה-ילד.

השפעות בהתאם לגיל הילדים

השפעות הגירושין על הילדים אינן אחידות ועשויות להשתנות לא רק בהתאם לאופי הגירושין, אלא גם בהתאם לגיל הילדים בזמן הגירושין. ילדים צעירים מאוד, עלולים להביע חוסר הבנה לגבי היותם עוברים בין בתים שונים וסביבות שונות ולחוות חרדות שהוריהם יפסיקו לאהוב אותם. כאשר מדובר בגיל מעט מבוגר יותר (גילאי בית הספר היסודי), הילדים נוטים לחוות אשמה שהגירושין קשורים אליהם או באשמתם. בני נוער לעומת זאת, נוטים לחוות כעס ומרמור על שני ההורים או רק על אחד מהם, ולהאשים את ההורים במצבם. אולם, לילדים בגילאים שונים יש גם משאבים משתנים שיכולים לסייע להם להתמודד עם התופעות השליליות במידה שהן מתרחשות.

סיוע לילדים להורים גרושים

הסיוע לילדים להורים גרושים צריך להגיע קודם כל מצד ההורים עצמם, המהווים ביחד את המסגרת המשפחתית הקרובה ביותר לילד. במידת הצורך, ניתן לערב גורמי מקצוע שונים מתחום הפסיכולוגיה, טיפול, עבודה סוציאלית וכד'.

הצעד הראשון הוא לתווך להם את תהליך הפרידה באופן המותאם לרמתם, תוך יצירת מרחב בטוח לשיחה ולהתבטאות מצדם, במידה שהם מעוניינים בכך. צעד כזה יכול להגדיל את תחושת הביטחון שלהם ולמנוע מהם לפרש את תהליך הגירושין באופן לא נכון. חשוב להרחיק מהם עימותים שונים וליצור הפרדה בין צרכי ההורים, לרבות קשיים, חרדות וכעסים, לבין צרכי הילד.

הצעד השני, הוא לבסס קשר חיובי בין ההורים (לעיתים ביסוס קשר כזה לוקח זמן מה) על מנת שההורים יוכלו לשמור על תחושת היציבות והביטחון של הילד בסביבה המשפחתית הקרובה לו. הורים גרושים עדיין נדרשים להחליט יחדיו על תחומים שונים לאורך חייו של הילד ומומלץ לבסס קשר אשר יאפשר שיח משותף ללא עימותים שיכולים להשפיע לרעה על הילד.

צעד נוסף הוא מזעור השינויים והטלטלות שחווים הילדים בזמן הגירושין. מעבר דירה, מעבר בית ספר ושינויים בשגרת היום – כל אלה עלולים לערער את עולמו של הילד, לצד הגירושין המהווים טלטלה בפני עצמה.

צעדים אלו ואחרים יכולים לסייע לילדים להתמודד עם הגירושין בהווה, אולם הם יכולים למנוע השפעות רגשיות שליליות שעלולות להשפיע עליהם לאורך שנים, עד לבגרות.

 

 

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5251654
r380hR9KWtpB_Z31DqU_pLIBC843QFzk7fCZypK_2YQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-fUgb1DO2P0IBh1FU2R5_mpOZbkBMGBkP73rXORQ-Tns
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form