לימודי ראיית חשבון

מה זה אומר להיות רואה חשבון?

לימודי ראיית חשבון הפכו, בשנים האחרונות, לאחד מתחומי הלימוד המבוקשים ביותר בקרב לא מעט אנשים, מבוגרים וצעירים כאחד. השפעת הכלכלה הגלובלית על כל העולם ובין השאר, באופן טבעי למדי, גם על ישראל, מגבירה את הביקוש לאנשי מקצוע מתחומי חשבונאות. בשל היות ראיית חשבון תחום משיק (ומשלים) לתחומים רלוונטיים נוספים (כמתמטיקה, סטטיסטיקה, כלכלה ומשפטים), הוא מושך אליו לא מעט אנשים בעלי כישורים שונים, המגיעים מרקעים ומתחומי התעניינות מגוונים. לימודי החשבונאות (ראיית חשבון) הם לימודים המחייבים תואר ראשון, וכוללים תקופת לימודים ארוכה שבסיומה בחינות ואף התמחות שאורכה שנתיים ימים, בדרכו של רואה החשבון לקבלת הרישיון לעיסוק בתחום בפועל מטעם לשכת רואי החשבון בארץ.

 

אז מה זה, בעצם, אומר להיות רו"ח?

רואה החשבון הוא איש המקצוע האחראי על ניהול פיננסי כולל, בין אם בארגונים ציבוריים ובין אם בחברות פרטיות. מתוקף תפקידו זה, הוא האדם המכין את דוחותיה הכספיים של החברה ואף המפקח על יישומם. בנוסף, מופקד רואה החשבון על ניהול תזרים המזומנים של החברה, ניהול ההוצאות וההכנסות ואף, במקרה הצורך, בבחינת ובחירת מקורות המימון האפשריים. לשם כך, עליו לגלות בקיאות ושליטה מלאה בכל חוקי החשבונאות, כמו גם בחוקי המס ובחקיקה הרלוונטית. נוסף על כל אלה, חשוב כי רואה החשבון יהיה בעל חשיבה אנליטית, יכולות מתמטיות ולוגיות מפותחות מצד אחד, ויצירתיות וגמישות מחשבתית, מהצד השני,

 

למי מקצוע ראיית חשבון מתאים?

במרבית המקרים, העיסוק בתחום כולל עבודה משרדית בתנאים נוחים ובשעות עבודה קבועות. העבודה, לכשעצמה, דורשת מהמבצע אותה, בנוסף ליכולת החשיבה האנליטית והיכולת לחשוב מחוץ לקופסה שאותן הזכרנו כבר קודם, גם יכולות ביטוי מפותחת בע"פ ובכתב, יכולת לעבודה בצוות ואף, בזמנים מסוימים, את הנכונות לעבוד שעות מרובות מהרגיל. בנוסף לכך, רואי חשבון שעובדים בחברות גדולות המשרתות גופים רבים, יגיעו אל הגופים הללו במסגרת תפקידם, כך שניתן לומר כי העבודה בראיית חשבון, אינה, בהכרח, רק עבודה הכוללת ישיבה ממושכת או אך ורק עבודה שהיא סטאטית לגמרי.

 

מהן הדרישות בצמתים השונים בדרך להסמכה כרואה חשבון?

דרישות הסף לקבלה ללימודי החשבונאות כוללים את הזכאות לתעודת בגרות מלאה בממוצע של 80 לפחות. כמו כן, נדרשת בגרות במתמטיקה ברמה של ארבע יח' לימוד בציון 85 לפחות, או, לחילופין בגרות במתמטיקה ברמה של חמש יח' לימוד עם ציון 75 ומעלה. בנוסף לכך, למעוניינים ללמוד לימודי ראיית חשבון, יידרש ציון פסיכומטרי בגובה של כ-670 לקבלה למסלול המשולב בחשבונאות ובכלכלה לתואר הראשון.

בהמשך לכך, תנאי הסף לקבלת ההסמכה לראיית חשבון תהיה הזכאות לקבלת תואר ראשון באחד מהמקצועות המקורבים לתחום, ככלכלה או מנהל עסקים ממוסד לימודים המוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה. קבלת רישיון רואה חשבון מלשכת רואי החשבון בישראל תצריך התמחות שאורכה כשנתיים במשרד רואי חשבון מוכר, כשבמהלך תקופת ההתמחות, על המתמחה יהיה לעבור את בחינות ההסמכה אותן עורכת לשכת רואי החשבון. מבחני ההסמכה של לשכת רואי החשבון מתקיימים פעמיים בשנה, וכוללים התייחסות לשני נושאי לימוד עיקריים - בחינה בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות ובחינה בחשבונאות פיננסית, המבטיחה את ההסמכה למקצוע.

 

לימודי ראיית חשבון

לימודי התואר הראשון אורכים כשלוש שנים, אשר במהלכן עוברים הסטודנטים מגוון קורסים העוסקים במיסים, במימון, במשפטים ובכלכלה. עם קבלת התואר, הבוגרים נדרשים לעבור התמחות (סטאז') במשרד רו"ח מוכר. כמו כן, הם נדרשים לעבור בחינות הסמכה מטעם לשכת רואי החשבון בישראל. הבוגרים העומדים בהצלחה בדרישות הללו רשאים יהיו לשמש כרואי חשבון בגוף ציבורי, או, לחילופין, למצוא את מקומם המתאים במשרד רו"ח פרטי.

במקרים מסוימים, לימודים בצפון של חשבונאות, עשויים להיות לימודי תעודה המיועדים עבור בעלי התואר הראשון מהתחומים המתאימים. המסלולים המקובלים ביותר כיום לתואר הראשון בחשבונאות הם לימודי כלכלה / מנהל עסקים הכוללים מסלול התמחות בחשבונאות.

 

מה לומדים הסטודנטים בעת לימודי ראיית חשבון?

תחומי הלימוד בלימודי ראיית חשבון ממוקדים בחמישה תחומים עיקריים - דיני מיסים, חקיקה רלוונטית (כלומר - משפטים), מדעי הניהול, חשבונאות וביקורת חשבונות. הלימודים במוסדות הלימוד השונים יכילו, בין שאר התחומים, גם קורסים בתחומי המיסוי השונים, בתחום הביקורת הכלכלית, החשבונאות הכללית והפיננסית, המימון, ההכנה והטיפול בדו"חות, סטטיסטיקה וכן הלאה.

 

כמה רואי חשבון ישנם כיום בישראל? או, במילים אחרות - עד כמה מבוקש המקצוע?

עפ"י נתונים של לשכת רואי החשבון בחשבון, קיימים כיום בישראל בין 17,000 ל-19,000 רואי חשבון מוסמכים ורשומים. אולם, אין זה אומר כי כל אחד מהם, אכן, בפועל, עוסק בכך למחייתו. חשוב גם לדעת, כי, בנוסף להם, מידי שנה, מתווספים עוד כ-700-1,000 בוגרים חדשים, שזה עתה סיימו את לימודיהם והם להוטים להשתלב בשוק. הביקוש בשוק הישראלי לרואי חשבון נחשב לגבוה, וזאת, משום שכל חברה ציבורית בישראל מחויבת בביצוע בקרה על פעילותה, דבר, שאותו, מוסמכים לבצע, אך ורק, רואי חשבון מוסמכים.

 

תמריץ נוסף לפופולאריות של לימודי ראיית חשבון / חשבונאות ניתן למצוא בעובדה, כי, כיום, בוגרי הלימודים בתחום, מהווים נתח רציני ומשמעותי מכלל המנכ"לים, הסמנכ"לים והמובילים בארגונים השונים במשק. כך שאם אתם מכוונים גבוה ושואפים להתברג במשרה ניהולית בכירה, ראיית חשבון בהחלט יכולה לתת לכם את הבסיס ואת הכלים הנדרשים לכך!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5254635
z-YH8cG-dChtWb14pS7VIgL9GkHaTyHegJCcjDmhxNM
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-tXXMeXndSmvkZmwDlR4uXcamOF-Ew7_bi9yflbr7ei4
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form