למי מתאים תואר בחינוך?

תואר בחינוך

תואר ראשון בחינוך הוא אחד מהתארים המרתקים, שיפתחו בפניכם עולם שלם של חוויות, עשייה חשובה ואפשרות להשפיע על חייהם של כל כך הרבה אנשים.

למי מתאים ללמוד חינוך? מה לומדים במהלך התואר? מה ההבדל בין חינוך לגיל הרך לבין לימודי הוראה לבתי הספר? האם אפשר לשלב הוראה במסגרת קריירה אחרת?

מה לומדים במהלך התואר?

בראש ובראשונה כדאי לדעת שיש שתי תוכניות עיקריות במסגרת של לימודי חינוך. מסלול אחד הוא המסלול לחינוך לגיל הרך, והמסלול השני הוא מסלול של חינוך והוראה לבתי הספר.

שני המסלולים הללו נפרדים האחד מהשני בגלל שיש הבדל עצום בין עבודה בגני הילדים לבין עבודה בבתי הספר, ולכן לכל אחד מהם דרוש סט נפרד של כלים.

בחינוך לגיל הרך יש דגש על הבנה של התפתחות הילד, מתוך הבנה שתפקידו של איש החינוך הוא לסייע לילדים, לספק גירויים ותמיכה להתפתחות הזו, ולתווך בינם לבין הסביבה שלהם בשנים הראשונות לחייהם. תפקידם של הגנן והגננת הם בעיקר ללוות, להעניק מסגרת בטוחה להתנסויות וחוויות, וכמובן להיות בקשר וללוות את הוריהם. ולכן חלק משמעותי בלימודי החינוך עוסקים גם בעבודה מול ההורים, בהתמודדות עם קשיים רגשיים, ביכולת לשים לב לקשיים התפתחותיים ולתת את המענה במסגרת הגן.

במסלול של חינוך והוראה לבתי הספר התפיסה היא שהמורה הוא האדם שמרכז את הלימודים בכיתה, ובהתאם סדר היום בבתי הספר הוא מאוד מובנה וקבוע – בניגוד לסדר היום בגן הילדים. בבית הספר כבר מצופה מהתלמידים להיות עצמאיים יותר במהלך הלמידה, ולהתמודד עם הדרישות של לוח הזמנים והלמידה המאורגנת. ולכן הלימודים מתמקדים בניהול הכיתה, הקניית המשמעת והאווירה החברתית, לצד העברת הידע – כיצד לומדים וכיצד מלמדים.

כמובן שבמסגרת תואר ראשון בחינוך ישנם עוד הרבה ניואנסים והרבה אפשרויות להתמחות ספציפית יותר, למשל התמחות בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הוראה מתקנת, חינוך דמוקרטי ואנתרופוסופי וכו'.

למי מתאים ללמוד חינוך?

תחום ההוראה והחינוך הוא תחום גדול ומורכב, והוא קריטי וחיוני להתפתחות של כל ילד וילד ושל הדורות העתידיים במדינה.

לצד הידע שתוכלו להקנות לתלמידים שלכם, תוכלו להקנות להם גם ערכים וסט שלם של כלים כדי להתמודד עם חיי היומיום, להיות אנשים טובים ומאושרים יותר.

תחום החינוך מתאים למי שאוהב אנשים ואוהב לעבוד עם אנשים, ובמיוחד עם ילדים ונוער. זהו תחום שמתאים למי שאוהב ללמד, להסביר, ללוות ולראות כיצד אנשים אחרים מתקדמים וצומחים בעזרת הליווי והכלים שהענקתם להם.

העבודה עצמה דורשת כריזמה, ביטחון עצמי ויכולת לעמוד מול קהל ולדבר בצורה ברורה – אך אלו כולן תכונות שאפשר לרכוש וללמוד תוך כדי התואר ותוך כדי ההתנסות המעשית.

אם יש בכם את האהבה לחינוך, את הרצון ללמד ולהעניק, את הסבלנות להקשיב ולתמוך – לימודי חינוך הם המקום הנכון עבורכם.

חינוך לגיל הרך או לבתי הספר?

כאמור, יש הבדל משמעותי בין לימודי חינוך לגיל הרך לבין חינוך והוראה לבתי הספר. ההבדלים מתחילים כבר בשלב הלימודים, וכמובן שהם נגזרים מהאופי השונה של המסגרות.

ולכן כדאי לחשוב על עצמכם – האם אתם אוהבים לעבוד עם ילדים קטנים? האם יש לכם גישה לשיחות כנות עם בני נוער?

לכל קבוצת גיל יש את האתגרים והאופי שלה, כאשר כל קבוצת גיל מתמודדת עם שלבים התפתחותיים שונים. אופי העבודה עם כל שכבת גיל הוא שונה ומאתגר.

היכן לומדים תואר ראשון בחינוך?

יש היום ברחבי הארץ כמה וכמה מוסדות אקדמיים ומכללות אקדמיות אשר מציעים מסלולים של לימודי חינוך. כל המוסדות עומדים בדרישות הבסיס של משרד החינוך ושל הקריטריונים לקבלת השכלה גבוהה. אך יש הבדלים משמעותיים בין המסלולים, מבחינת היקף השעות, עומק ואיכות הלימודים והאפשרויות להתנסות באופן מעשי.

בכל מסלול יש כמובן חובה להתנסויות מעשיות, כאשר ישנם מסלולים ששמים דגש גדול על השלב הזה ומעניקים ליווי מקיף ומעמיק.

בנוסף, ישנם מסלולים שמציעים אפשרויות רחבות יותר כדי להתמחות בנושא ספציפי כמו חינוך גופני, הוראה מתקנת, חינוך מיוחד, חינוך לילדים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, חינוך דמוקרטי ועוד. 

כדאי לבחון את המסלולים השונים מבחינת היקף הלימודים העיוניים, לצד האפשרות ללמוד באופן ספציפי את התחומים שיותר נוגעים לכם ולמה שאתם אוהבים וחולמים לעשות.

האם אפשר לשלב הוראה במסגרת קריירה אחרת?

יש אנשים שעבורם הוראה היא החלום והמטרה העיקרית, וברור להם מהרגע הראשון שהם ילכו ללמוד הוראה ולעבוד בתחום.

אך לא כולם כך, והרבה אנשים מתחילים במסלול קריירה שונה לחלוטין, ותוך כדי התהליך מבינים כי הם גם רוצים ללמד.

החדשות הטובות הן שיש היום כמה וכמה אפשרויות ומסלולים של הסבת אקדמאים – מסלולים שכל המטרה שלהם היא לקחת אנשי מקצוע מצוינים בתחומם, ולסייע להם להיכנס לתחום החינוך. מסלולי ההסבה מתמקדים בשיטות הוראה וניהול הכיתה, כמובן לצד התנסויות מעשיות. סיום המסלול מקנה תעודת הוראה ואפשרות להשתלב במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית.

ישנם אנשים שבוחרים בהסבת מקצוע ונכנסים לעולם החינוך באופן מלא, אך ישנן גם אפשרויות לשלב את ההוראה במסגרת הקריירה הקיימת שלכם. במיוחד אם אתם רוצים לעסוק בהוראה של תחומים מקצועיים כמו מדעים, מתמטיקה וכו' – תחומים שבהם יש תמיד מחסור באנשי מקצוע, ובתי ספר רבים זקוקים למורים למכסת שעות מוגבלת (למשל מורי מדעים במסגרת של בתי ספר תיכוניים והכנה לבגרויות).

לסיכום

תואר ראשון בחינוך הוא המקפצה שלכם לקראת עבודה משמעותית ומרתקת, מלאת אתגרים – אך גם חוויות ייחודיות. הלימודים עצמם מגוונים ונוגעים בתחומים שונים של ההוראה והחינוך, כאשר הם הבסיס שעליו תוכלו להתפתח ולצמוח בכיוונים שמעניינים אתכם.

זו ההזדמנות שלכם להפוך את היומיום לדבר משמעותי, ובצעדים קטנים – לחולל שינויים גדולים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253649
yf-fFVdsE2J6NDCDXOGyAVkGiUJH2a-BYhTa91qxvQI
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-dlTVscS0EY-q5VX2CfQJ7pkeAoG4Pj2ctq-mjCUr7jA
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form