מה ההבדלים בין רואה חשבון למנהל חשבונות

מה ההבדלים בין רואה חשבון למנהל חשבונות

הרבה פעמים אנו טועים לחשוב שמנהל חשבונות ורואה חשבון, אלו שני מונחים שונים שמתארים את אותו המקצוע. אך בפועל, למרות שגם רואה החשבון וגם מנהל חשבונות שייכים לעולם הפיננסיים, יש המון הבדלים ביניהם, הבדלים מהותיים אם יותר לציין.

ההבדלים בין רואה חשבון למנהל חשבונות נעים בין ההכשרה הנחוצה והגדרות התפקיד, דרך גודל האחריות והסמכות המקצועית ועד היקף העבודה ורמות השכר. אם אתם עומדים לפני הרשמה ללימודי ראיית חשבון ורציתם לדעת במה רואה חשבון שונה ממנהל חשבונות, ריכזנו לכם את הפרטים החשובים.

הכשרה

לימודי ראיית חשבון מאוד מקיפים. רואי החשבון יהיו בעלי השכלה אקדמאית בתחום, חלקם יהיו בעלי תואר ראשון, בעוד שאחרים יהיו בעלי תואר שני ויותר. לעומת זאת, מנהל חשבונות לא צריך השכלה אקדמאית ולרוב תקופת ההכשרה שלו תהיה קצרה יותר.

ההבדל בהכשרה אינו בא לידי ביטוי רק בזמן ההכשרה אלא גם בתעודות ובסוג ההסמכה.

  • מנהל חשבונות – מנהל חשבונות זהו מקצוע מוכר ולו סיווג מקצועי של משרד העבודה. בתחילת דרכם, מנהלי חשבונות יסווגו כבעלי רמה מקצועית 1 או 2, וכדי לקבל את הסיווג הנ"ל יהיה עליהם לקחת חלק בקורס של משרד העבודה ובסיומו לעבור בחינה. במידה והם רוצים להתקדם, הם יכולים לעבור לרמה המקצועית הבאה שהיא מנהל חשבונות בסיווג 3 באמצעות בחינה חיצונית ולאחר שנת ניסיון. יש גם דרגות גבוהות יותר של מנהלי חשבונות לרבות מנהלי חשבונות מדופלמים או חשבונאים בכירים. הם כבר נמצאים ברמה של ראיית חשבון ועברו בחינות על נושאים מורכבים בתחום.
  • רואה חשבון – לעומת מנהל חשבונות אשר צריך לעבור קורס ולקבל תעודה של משרד העבודה, רואה חשבון הוא איש מקצוע בעל הכשרה אקדמאית, כלומר אדם שנרשם ללימודי ראיית חשבון באוניברסיטה או במכללה ורכש הכשרה מקיפה. בתום הלימודים על הסטודנטים לעבור בחינות של מועצת רואי החשבון וקורסים בתחומי הכלכלה, מימון, מיסים, חשבונאות ועוד.

אופי התפקיד

הן רואה חשבון והן מנהל חשבונות ממלאים תפקיד חשוב ומרכזי בעולם הפיננסיים ויש להם שפע תעסוקתי נרחב לבחור ממנו. אם זאת ישנם הבדלים באופי ובהיקף התפקיד, ולרוב רואה חשבון יהיה בעמדה בכירה יותר.

  • רואי חשבון – ישנם רואי חשבון שמתפקדים כשכירים בחברות מסוגים שונים, אולם רבים מרואי החשבון עצמאיים. ככל שההכשרה הפיננסית שלהם מקיפה יותר, כך הם מתפקדים בתפקידים בכירים יותר בעולם העסקים, חלקם יפתחו חברות או יפנו לנישות אחרות מלבד ראיית חשבון. מעבר לכך רואי חשבון עובדים כחשבים, יש כאלו שמתפקדים כמנהלי כספים או מנהלי חטיבות כספים ועוד. רואי חשבון מתמחים בעריכת דוחות, טיפול בכל נושא המיסים, בחינת מאזנים כספיים ועוד.
  • מנהל חשבונות – תפקידו של מנהל חשבונות הוא הרבה יותר אדמיניסטרטיבי ולרוב בעלי המקצוע הללו יתפקדו כפקידים בתחומי הפיננסיים. מנהלי החשבונות יעסקו בהנפקת קבלות והוצאת חשבוניות, הזנת נתונים פיננסיים, חלק מרואי החשבון אף מתנהלים מול הבנקים, משלמים לספקים, מכינים משכורות או גובים חובות. זהו אינו תפקיד ניהולי לעומת רואה חשבון, למרות שישנם מנהלי חשבונות שכן מקודמים לתפקידים ניהוליים ובכירים יותר.

גודל האחריות

גם מבחינת גודל האחריות, ישנם הבדלים בין ראיית חשבון לבין הנהלת חשבונות. ולרואי חשבון יש סמכויות נרחבות יותר.

  • רואי חשבון – למידת ראיית חשבון תעניק לכם הרבה יותר סמכות, שכן רואי החשבון אחראים על כל ההתנהלות הפיננסית של העסקים והחברות איתם עובדים. הם עברו הכשרה אקדמית מקיפה ולכן הם מומחים בכל עולם הפיננסיים והמיסים, הם בקיאים בזכויות וחוקים, והם יהיו אחראים על ההתנהלות הפיננסית שלכם בכל הקשור לעולם המיסים. בשורה התחתונה הם מנהלים עבור הלקוחות שלהם את כל הפעולות הקשורות להתנהלות שלהם מול שלטונות המס. מה שאומר שהם יגישו עבורכם דוחות לרשות המס ולכן צריכים להיות מוכרים על ידה.
  • מנהלי חשבונות – למנהל חשבונות יש פחות אחריות וסמכויות, כלומר הוא אינו בעל הסמכות הנדרשת כדי לערוך ולהגיש עבורכם דוח שנתי. כמו כן הוא אינו יכול לייצג אתכם אל מול רשות המיסים, כי אין לו הכשרה או הסמכה כזו. אך יהיו לו המון תפקידים אחרים במסגרת אחריותו.

רמות השכר

ההבדלים באופי התפקיד, רמת ההכשרה והיקף האחריות באים לידי ביטוי גם ברמות בשכר, כך שלרוב, רואי חשבון ומנהלי חשבונות אינם מרוויחים אותו הדבר. כמובן שעם הזמן ולאחר רכישת ניסיון מקצועי, או הגדלת כמות הלקוחות, תחומי האחריות והיקף העבודה, תחול עליה ברמות השכר בשני התפקידים.

כמו כן ההבדל בשכר יבוא לידי ביטוי גם בבחירת מקום העבודה, כלומר ככל שעובדים בחברה גדולה ומוכרת יותר כך רמות השכר יהיו גבוהות יותר. לחלופין כאשר עובדים בחברות קטנות, היקף השכר יהיה בהתאם. במידה ויוצאים לדרך עצמאית, רק השמיים הם הגבול ורמות השכר תלויות נטו בכם.

כגודל האחריות, הניסיון, הוותק והמקצועיות עולה גם השכר, לכן בשני המקרים קיים פוטנציאל רווח גבוה ואפשרות להגיע לשכר מכובד.

דרישות הלימודים

הבדל נוסף בין רואה חשבון לבין מנהל חשבונות מתבטא בדרישות הקבלה ללימודים.

רואה חשבון – אם תחום ראיית חשבון מעניין אתכם, לימודי ראיית חשבון הם בהחלט אופציה ויש המון מקומות שתוכלו לרכוש בהם את ההשכלה המתאימה. במסגרת הלימודים תידרשו להרחיב את הידע בחמישה תחומים עיקריים והם דיני מיסים, ביקורת כלכלית, חוק ומשפט ומדעי הניהול. מעבר לכך, תעברו קורסים בתחומים נלווים כמו חשבונאות, דוחות, סטטיסטיקה ועוד.

כדי ללמוד ראיית חשבון עליכם לעמוד בתנאי הקבלה הנדרשים לרבות זכאות לבגרות, פסיכומטרי ודומה.

הנהלת חשבונות – לימודי הנהלת חשבונות מועברים בקורס, כאשר השלב הראשון הוא להירשם לקורס הנהלת חשבונות סיווג 1+2. השלב הבא הוא קורס הנהלת חשבונות סיווג 3, ולבסוף ניתן ללמוד בקורס מנהל חשבונות מדופלם או חשבונאי בכיר שאלו הסיווגים הגבוהים ביותר.

תנאי הקבלה לקורס הבסיסי הם 12 שנות לימוד וועדת קבלה, כאשר הלימודים נעשים באישור של משרד העבודה והיקפם קטן יותר.

בשני המקרים, לימודים אלו מאוד מספקים ויכולים לפתוח לכם דלת לעולם של אפשרויות תעסוקתיות בתחומי הפיננסיים, והבחירה תלויה במה שאתם מחפשים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5252380
Wq5MIMxVog5BRMmqDuAP7vQM9J5n5U3AbvLyA9z76WY
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-9YKdeIoWLfBJo7PnY4Rt34aKCdhSqRwIVvX0HEL9nBo
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form