מה עדיף: תואר שני מיד אחרי התואר הראשון או מאוחר יותר?

מה עדיף: תואר שני מיד אחרי התואר הראשון או מאוחר יותר?

היום תואר ראשון הוא תנאי בסיסי בהרבה מאוד מקומות עבודה, ממש כפי שבעבר תעודת בגרות היתה תנאי בסיסי. לכן, התחנה העיקרית המגיעה לרוב לאחר הצבא או מעט אחריו היא לימודי תואר ראשון. לכן, כאשר תואר ראשון הפך כבר ל "מוצר צריכה בסיסי" שרבים לא מדלגים עליו, עולה הצורך לתת ערך מוסף שיכול להיות ידע קודם או ניסיון מעשי בתחום, במיוחד בענף ההייטק, או לחילופין המשך לימודים והתמחות מעמיקה בתת תחום בלימודי התואר הראשון באמצעות המשך לימודים. האם כדאי בכל מצב להמשיך את הלימודים והאם מיד? התשובה על כך מורכבת.

תחומים בהם המשך לימודים הוא הכרחי

ישנם תחומי עיסוק בהם תואר שני לפחות הוא הכרחי. פסיכולוגיה קלינית למשל מחייבת תואר שני ומומלץ אפילו דוקטורט. רפואה גם היא מחייבת זאת ופה אפילו התואר השני וגם השלישי כבר מאוגדים בתוך לימודי רפואה. ישנם תחומים בהם התואר הראשון מהווה בסיס שהוא בעיקר תיאורטי וכדי לצאת מהלימודים עם הכשרה מעשית יותר נדרש גם תואר שני. כך למשל הלומד שירותי אנוש לא יוכל להיות יועץ ארגוני עם סיום התואר אלא נדרש תואר שני. כך גם בוגר פסיכולוגיה, גם אם למד אמנות כחלק מהתואר או אם הוא אמן בנשמתו יוכל לטפל באמצעות אמנות רק אם למד תרפיה באמנות שזהו תואר A.M. כך גם בייעוץ חינוכי. לכן, אם יודעים שהמטרה היא לעסוק במקצוע הדורש את התואר המתקדם, כדאי אם אפשר להמשיך מיד אחרי אל התואר השני, כאן התואר הראשון הוא למעשה תחנה שהיא אמנם הכרחית אך אינה המטרה הסופית.

לתפקידי ניהול: ניתן גם להמשיך מאוחר יותר

אם המטרה אינה עיסוק במקצוע שהתואר השני הוא תנאי לכך, אלא יתכן שתואר מתקדם ידרש בהמשך כדי לטפס בסולם הדרגות ולהגיע לתפקידי ניהול, ניתן גם להמתין עם לימודי ההמשך. כל עוד נמצאים בתפקיד התחלתי אליו מספיק להגיע עם תואר ראשון ויש לאן להתקדם תוך כדי צבירת ניסיון וותק בעבודה, אפשר לחכות ולא להמשיך לתארים מתקדמים כבר לאחר התואר הראשון. לא בכל תחום בעלי תואר שני יוכלו להיות "מוצנחים" הישר אל תפקידים בכירים יותר אלא בתחומים רבים יש משמעות רבה לניסיון ולהתקדמות תוך כדי תנועה. כיוון שכך, ניתן בהחלט לחכות בתחומים אלה עם הלימודים, להשקיע את מיטב המרץ בעבודה, לצבור ניסיון ומעמד וככל שמתקרבים לכיוון של תפקידי ניהול בכירים, אז מגיע הזמן בו לימודי תואר שני יהיו רלוונטיים ומסונכרנים עם המעמד בעבודה ועם התפקיד הבא.

לימודי תואר שני אינם תמיד בתחום התואר הראשון

יש לקחת בחשבון שלא בכל תחום התואר השני אותו יהיה כדאי לעשות על מנת להתקדם בעבודה הוא המשך ישיר ללימודי התואר הראשון. כך למשל עבור מהנדס מחשבים אשר רוצה להגיע לתפקידי ניהול בכירים, לימודי ההמשך שישרתו אותו בצורה הטובה ביותר לא יהיו בהכרח בהנדסת מחשבים אלא דווקא לימודי מנהל עסקים אם מדובר על חברה פרטית או לימודים הקשורים לניהול ציבורי אם זהו ארגון. לכן לעיתים שווה לחכות ולראות לאן נושבת הרוח, מהו הכיוון בו מתקדמים בעבודה ומהם התפקידים הבכירים יותר העומדים על הפרק ולהתקדם בצורה אופקית, כלומר הרחבת הידע לתחומים נוספים ולאו דווקא אנכית- העמקת הידע בתחום התואר הראשון.

אוהבים מחקר? המשיכו מיד אל התואר השני

ההתלבטות העיקרית מתי להמשיך ללימודים מתקדמים היא כאשר הסטודנט מתכוון לצאת לשוק העבודה ולהשתלב בחברה או ארגון בתחום אותו למד. אם אתם יודעים עוד קודם, או מגלים במהלך התואר ששאתם אוהבים מחקר, אוהבים להעמיק, ללמוד וגם ללמד, יתכן מאוד שהקריירה שלכם היא במסלול המחקרי. אז כמובן שתואר שני הוא המשך ישיר לתואר הראשון ובמסגרתו תמשיכו ותעמיקו עוד ותתמקדו בתת תחום מסוים מתוך לימודי התואר הראשון. אם זו המטרה כנראה כבר תרגישו ותדעו תוך כדי לימודים שזהו הכיוון וכאן גם מומלץ להמשיך הלאה לדוקטורט, כי לבעלי דוקטורט יש יתרון משמעותי להפוך למרצים מן המניין באוניברסיטה.

האם בהכרח בעלי תואר שני ירוויחו יותר?

ישנם מקומות עבודה בהם לבעלי תואר שני ישנו יתרון מבחינת המשכורת על בעלי תואר ראשון, כך שבעל תואר שני באותו תפקיד ואותו ותק ירוויח יותר, אך לא בכל מקום ולא בכל תפקיד. במיוחד במגזר הציבורי יש לכך משמעות, למשל בתחום ההוראה, מורה מן השורה שהוא בעל תואר שני יקבל תוספת רק בשל התואר, זאת ללא קשר לוותק או האם הוא ממלא תפקידים נוספים בביה"ס. עם זאת, אם ימשיך מיד ללימודים מתקדמים ולא יתחיל בעבודתו יפסיד שנות ותק. ישנם תחומים בהם התואר השני לא מתורגם לכסף באופן אוטומטי אך יש סיכוי רב יותר להתקדם לתפקידי ניהול בכירים במסגרתם המשכורת תהיה גבוהה יותר. אם מדובר על עצמאי, למשל עורך דין, תואר שני והתמחות מעמיקה יותר בנושא מסוים יאפשרו לו לגבות מחיר גבוה יותר עבור השירות שהוא נותן.

לסיכום, כמו בשאלות רבות, גם כאן אין תשובה חד משמעית. באופן כללי לתואר שני יש יתרון בכך שהוא פותח יותר דלתות, מאפשר להתרחב בתפקידים או לטפס לתפקידי ניהול בכירים שבחלקם תואר שני, בעיקר במנהל עסקים הוא דרישה. מעבר לכך ישנם מקצועות בהם תואר שני הוא תנאי, במיוחד בתחומי טיפול כמו פסיכולוגיה קלינית. כאשר מקצועות אלה הם המטרה לימודי המשך מיד לאחר התואר הראשון הם מומלצים. אם רוצים עוד לבחון ולהחליט לאן בדיוק רוצים להתקדם, אפשר לחכות ולחזור לספסל הלימודים תוך כדי תנועה. מוסדות לימוד רבים בנו את התארים השניים כך שיהיה ניתן לשלבם בקלות יחסית עם עבודה במשרה מלאה או כמעט מלאה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253636
l6G5IE-FHCU2W0nQKUCBbrZLvvuIHhRtVd6jhEu3YOs
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-yIpXnfLykCP0yY2CO9CZVV25nsAx2LmWMYzUGWOaDek
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form