עומדים להיות מורים בעתיד הקרוב? כמה טיפים למורים בתחילת הדרך

עומדים להיות מורים בעתיד הקרוב? כמה טיפים למורים בתחילת הדרך

תחום החינוך וההוראה ידוע בתור תחום מתגמל מאוד מבחינת הסיפוק והמשמעות של המקצוע אך גם בתור תחום שמושקעות בו אנרגיות רבות, הן פיזית והן נפשית ורגשית והוא יכול להביא למצב של שחיקה עם הזמן. נכון, כל תחום מביא לרוב למצב של שחיקה מסוימת ונכון שכעת אתם רק בשלב הלימודים או לקראת סיומם ויש לכם את כל הכוחות, המוטיבציה והאנרגיות. המטרה שלנו היא כמובן לא להוריד לכם מן המוטיבציה והכוח שיש לכם אלא הטיפים שנביא יוכלו לעזור לכם לשמור על הכוח הרב שיידרש מכם ועל המוטיבציה לאורך שנים של עבודה כמורים.

  • הכנסו לעניינים כבר במהלך הלימודים: אחד היתרונות הבולטים של לימודי הוראה הוא הפרקטיקום שחובה לבצע כחלק מהלימודים. ראו בשלב זה כבר חלק מהעבודה. נסו לנתק אותו ממסגרת הלימודים והסתכלו על עצמכם כמורים לכל דבר ועניין ולא כסטודנטים. הדבר יעזור לכם כבר לפתח קשרים עם הצוות החינוכי במקום בו אתם עושים את הפרקטיקום, להגדיל ראש וליזום ממש כמו שהייתם עושים אם זו היתה העבודה שלכם. צרו קשר גם עם התלמידים. בולטות בבית הספר בו אתם נמצאים במהלך הלימודים ירחיב את האפשרויות שלכם להשתלב אח"כ, בין אם באותו בית ספר ובין אם בבית ספר אחר בעזרת הקשרים שיצרתם או הרושם הטוב שעשיתם.
  • שלבו את הידע האישי שלכם: במיוחד אם אתם נמצאים במסלול של הסבת אקדמאים, הגעתם ללימודי הוראה כשיש לכם כבר ידע רחב וארגז שלם של כלים בתחומים שונים. אל תחששו לשלב את הידע האישי שלכם בלימודים. גם אם הוא לא קשור ישירות לחומר אותו אתם מלמדים. הרחבת היריעה ושילוב ידע אישי ייצור עניין אצל התלמידים. בניגוד אולי למה שחושבים על הילדים של היום, יש להם סקרנות רבה מאוד ורצון ללמוד ולהרחיב את האופקים. הם גם מסתכלים על דברים בצורה רחבה וככל שתוסיפו בטפטוף מהידע שלכם או הכלים שצברתם, כך הלימודים יהיו להם מעניינים יותר והמוטיבציה תגדל.
  • היעזרו במגוון שיטות לימוד: המחברת והספר הם אמנם עדיין שיטת הלימוד המהווה בסיס אך היא לגמרי לא היחידה. תקופת הקורונה במיוחד חייבה את המורים להיות יצירתיים, לאפשר יותר לימוד עצמי בדרכים אחרות ולא להתעקש על הדרך הסטנדרטית שנראית מיושנת וקצת מנותקת מהחיים היום. השתמשו בטכנולוגיה, תנו משימות של חקר וגם משימות הדורשות עבודה בקבוצות ודיונים המאפשרים לכל ילד לבטא את עצמו. כל הדרכים האקטיביות, בין אם כעבודה עצמית ובין אם בקבוצות, מעבירות את החומר כך שיופנם בצורה טובה יותר. על הדרך הילדים מתאמנים במיומנויות נוספות כמו חקר וכניסה לעומק, בדיקת עובדות והסתמכות עליהן, סובלנות ומתן מקום לדעות של אחרים והתפשרות על הדרך שתתאים כולם וכו'.
  • גם המורים לומדים: בתור מורים אתם רוצים ומנסים להוביל את התלמידים לתהליך של למידה, גילוי, שינויי תפיסה במצבים מסוימים ויכולת לקבל דעות שונות ואף ביקורת (בונה כמובן) מצד ילדים אחרים או הצוות החינוכי. את אותן ציפיות או הערכים שאתם רוצים להנחיל לתלמידים ממשו גם בעצמכם. העבודה כמורה היא עבודת צוות. גם אם בשיעור אתם נמצאים לבד מול התלמידים, בית הספר הוא מסגרת וחייב להיות תיאום ושיתוף פעולה בין המורים. היו מוכנים לכך שמדי פעם תקבלו ביקורת או הכוונה מצד צוות המורים, במיוחד בהתחלה. אל תראו בכך פגיעה אישית או רצון חלילה להוציא אתכם בתחושה לא נעימה. המטרה היא שיפור או התייעלות לטובת המטרה המרכזית והמשותפת של ביה"ס: חינוך הילדים ודאגה לתחושה נעימה שלהם. ביקורת יכולה להגיע גם מצד ההורים. קבלו גם אותה בהבנה.
  • זכרו את הייחודיות של כל ילד: עם כל הרצון הטוב, הרגישות והאכפתיות שלכם מכל ילד וילד, בסופו של דבר בזמן השיעור הכיתה נראית כגוף אחד שיש בו מעל 30 ילדים להם אתם צריכים להעביר חומר. נסו לזכור גם בזמן השיעור את הייחודיות של כל ילד, את החוזקות והחולשות שלו. אם ישנו ילד עם הפרעות קשב וריכוז המפריע, זכרו שזה לא ממקום רע אלא חולשה. נסו לזכור את החוזקות של אותו ילד ולרתום אותו. אם הוא ורבלי שאלו אותו שאלה או בקשו ממנו להכין הרצאה. אם הוא זקוק לתנועה, אל תהססו להוציא אותו לסיבוב ריצה בחצר בדרך נעימה שמטרתה אינה להעניש אלא להתחשב.
  • להשתדל להיות קלילים ולא להיפגע: חשבו על עצמכם כרגע בזמן הלימודים. לא תמיד קל לכם לשבת שעות בהרצאות. לא תמיד אתם מרוכזים, לעיתים אתם מדברים עם סטודנטים אחרים ואם הדבר מתאפשר גם יוצאים לכמה דקות. חשבו על כך שאתם אנשים בוגרים שנמצאים בלימודים מתוך בחירה. התלמידים הם גם ילדים וגם בית הספר אינו המקום שבו הם בחרו. לכן, אל תקחו הפרעות באופן אישי. אם לא נאמר משפט פוגעני המכוון ישירות אליכם ובו צריך לטפל בחומרה עדיף להיות קלילים ככל שאפשר ולקרוא את צרכי הילדים. אפשר להציע חמש דקות של דיבור חופשי, אלתרו משימה קטנה בקבוצות שתשחרר קצת קיטור או אפילו תנו להם כמה דקות חופשיות לגמרי בסוף השיעור.
  • להיות שם בשביל הילדים בשעת הצורך: תפקידו של מורה הוא רחב הרבה יותר מאשר העברת חומר לימוד. הדבר בולט במיוחד אצל מחנכי כיתה אך גם מורים מקצועיים. הסתכלו מדי פעם מה קורה בזמן ההפסקה, אם יש ילד שנמצא לבדו אפשר לשאול אותו מה שלומו או לשאול שאלה קלילה למשל על תחביב שלו כך שירגיש יחס ושאתם נמצאים שם בשבילו. כך אם ירגיש מצוקה או בעיה ידע שיש לו למי לפנות ובסופו משל דבר זו המטרה המרכזית שלשמה אתם נמצאים בבית הספר.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5252910
mj8fILKCNr_mV06G0m3g5H3h6xVpYxgrLOpgBWtcGsU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-eBOXdhKdePKrhejGrEDlh05D7tZqdrjpUB0QW_uEGxU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form