רוצים להבין מה עומד מאחורי התנהגות האנשים? בואו ללמוד מדעי ההתנהגות

רוצים להבין מה עומד מאחורי התנהגות האנשים? בואו ללמוד מדעי ההתנהגות

גם כשהעולם מתקדם בצעדי ענק והטכנולוגיה כובשת עוד ועוד שטחים מחיינו, עולם המחקר יודע יותר מתמיד: בסופו של דבר, הכל מתחיל ונגמר באדם הפשוט ובאופן שבו האנושות מתנהגת. היום, יותר מתמיד, כבר מבין העולם שתואר במדעי ההתנהגות נחשב לאחד התארים האקטואליים ביותר, הכי חשובים שיש וכזה שמעניק צוהר חשוב ומרתק לחייהם של יחידים ושל החברה כולה, אלא גם מספק הזדמנות מעניינת מאוד לקריירה מצליחה. מהם מדעי ההתנהגות? מה לומדים בתואר? אילו הזדמנויות עבודה מחכות לאחר התואר ומהם הנושאים הנחקרים במסגרתו? קבלו הצצה מרתקת לאחד התארים הכי מעניינים שיש – תואר על בני האדם.

מדעי ההתנהגות עוסקים במחקר שטיבו הוא חקירת ההתנהגות האנושית, והאופן שבו היא משפיעה על מחשבות, החלטות, אינטראקציות עם אנשים אחרים ופעולות אישיות. ככל שלומדים יותר על ההתנהגות האנושית, כך מבינים שהיא כלי רב עוצמה המסוגל להשפיע על מגוון רחב של שדות אנושיים – החל מהדה הפוליטי, הציבורי, הרפואי והצרכני ועד להתנהגות האישית של כל אדם ואדם, כיחיד.

הנה דוגמה מעניינת: אדם חולה במחלה כרונית והוא לא מצליח למצוא לה מרפא או להקל על התסמינים. במסגרת חיפושיו אחר מזור למחלתו, מגיע האדם גם למחקרים שנעשו במסגרת לימודי מדעי ההתנהגות או חקר מדעי ומעמיק בתחום – ומגלה, לא פחות, שייתכן והמחלה שלו נובעת ממחשבות שיש לו, ובכלל לא מסיבות רפואיות. כשהוא מצליח לשנות את ההסתכלות או לפחות להבין מהיכן המחשבות הללו נובעות, קל לו יותר לשלוט בסימפטומים ואף להבין כיצד ניתן למנוע את הישנות המחלה.

כך גם תזונה, שימוש באלכוהול, הרגלי שינה ואפילו שימוש (או לא) בחגורות בטיחות יכול להשפיע על החיים שלנו, הרחבים, כחברה, ובאופן ישיר על הרווחה הציבורית שלנו. אלו לא סוגיות שנותרות מנותקות מהקשר, אלא מלמדות אותנו רבות על המניעים שעומדים מאחורי בחירות מסוימות שנבחר לעשות או שלא. עם ידע שכזה, לא מעט אנשי מקצוע בתחומים מגוונים יכולים לפתח אסטרטגיות המשפרות את הבחירות שלנו, את ההתנהגות שאנו בוחרים בה ובסופו של דבר – הרגלים רחבים מאוד המשפרים את רווחתנו. כן כן, ללימודי מדעי ההתנהגות יש את הכוח הזה!

אינספור תחומים בתואר אחד

תואר במדעי ההתנהגות משלב מגוון תחומים, החל מפסיכולוגיה חברתית וקוגנטיבית, דרך יכולת שיפוט וקבלת החלטת, מדעי המוח ופסיכיאטריה וגם נגיעה בעולמות הכלכלה, התנהגות צרכנית, שיווק, גיאוגרפיה, ביולוגיה ואפילו גנטיקה. כל תחומי המחקר הללו מאוגדים יחד לכדי תואר שלם אחד שמטרתו היא אחת: לעזור לבוגר התואר להבין כיצד אנשים מתנהגים, מדוע הם מתנהגים ככה ומה ההבדל בין התנהגות קבוצתית, יחידה או כחברה.

בסופו של דבר, לימודי התואר מושרשים עמוק ויש להם קשר הדוק עם מגוון רחב של נתונים שנאספו לאורך שנים רבות, המתארים התנהגות אנושית. במידה רבה, מדעי ההתנהגות מכירים בכך שהתנהגות אנושית אינה מסוגלת להיות מוסברת באמצעות תשובה ספציפית, אלא רק באמצעות רשת מורכבת של גורמים, סיבות ומניעים, ואין לאף תחום ספציפי את כל התשובות שיסייעו לנו להבין את עולמנו ולעצב, בהמשך, התנהגות קולקטיבית.

מה משפיע על ההתנהגות האנושית?

הבחירות שלנו מושפעות ממגוון רחב של גורמים. מהם וכיצד הם באמת משפיעים על ההתנהגות האנושית? הנה הם לפניכם:

  • השפעות פסיכולוגית – גורמים כמו מוטיבציה, יכולים לקבוע מה האדם יבחר לעשות ומה לא לעשות. יתרה מכך, כשיש צרכים לאדם שלא קיבלו מענה, הם כנראה יהיו אלו שמשפיעים על התנהגותם במידה רבה. כשהאדם מאמין ביכולתו למלא משימות ולעמוד באתגרים, כך הדבר משפיע גם על הבחירות העתידיות שלו ועל ההתנהגות שלו.
  • השפעות ביולוגיות – גורמים כמו גיל, מין וגנטיקה יכולים להשפיע על התנהגותם של אנשים ועל רגשותיהם, ואדם יכול לרשת מאפיינים המשפיעים על התנהגותו כאדם בוגר – דוגמת אופי שהוא אימפולסיבי יותר או נרתע ונמנע.
  • השפעות חברתיות – לא מעט אנשים מסוגלים לשנות את התנהגותם ואת הרעיונות שלהם כך שיתאימו לקבוצה חברתית רחבה. יתרה מכך, אנשים מסוגלים גם לשנות את עמדותיהן ואת החלטותיהן בהתאם שמציב התפקיד החברתי בו הם נמצאים.
  • השפעות סוציולוגיות – תורת הסוציולוגיה בוחנת כיצד מתפתחת חברה, מתארגנת ומתפקדת. הלימודים הללו כוללים למידה של האינטראקציות בין האנשים בתוך החברה לבין תהליכים גלובלים הקורים "לצידם" – ומשנים בסופו של דבר את החברה. באופן זה הדינמיקה של החברה נבחנת, ברמה המוסדית, קבוצות מגדר שונות, קהילות, קבוצות גיל, מעמד חברתי, אנתרופולוגיה חברתית ותרבותית ועוד.
  • קרימינולוגיה – תורת הקרימונולוגיה מבקשת להבין פשע – כיצד הוא קורה, מדוע, מה הגורמים המניעים פושעים להתנהג בצורה מסוימת, וגם מה ההשפעה על הקורבנות, על החברה ועל הפושעים עצמם. במידה רבה, יש כאן קשר הדוק למדעי ההתנהגות ולכן גם הנושאים הללו נלמדים במסגרת התואר.
  • ביולוגיה וגנטיקה – ביולוגיה היא חקר היצורים החיים, והתהליכים השומרים עליהם בחיים. התורה הזו בוחנת את המבנה, הצמיחה, אופן ההתרבות והתנהגותם של צמחים, אורגניזמים, בעלי חיים וכמובן – אנשים. בנוסף, עוסקת הביולוגיה בגנטיקה האנושית ובאופן בו היא משפיעה על כל היצורים החיים.

איך צרכנים מתנהגים?

מלבד התנהגותיות "בראשיתיות" שכאלו, מדעי ההתנהגות עוסקים בנישה מרכזית נוספת העונה על השאלה – כיצד צרכנים מתנהגים. כך לדוגמה, האגף למדעי השיווק וההתנהגות בבית הספר האמריקאי UBC Sauder, בחן  קבוצה של אנשי שיווק הנחשבים למובילים בתחומם, בפרמטרים מגוונים, החל ממעמד ודומיננטיות חברתית ועד ליכולת שיווקית מוכחת (יצירתיות, פיתוח מוצרים חדשים, זיהוי צרכים וכדומה). באמצעות הבחינה הזו, שהייתה במידה רבה לא מוטה ולא סובייקטיבית כיוון שהיה כאן מחקר טהור שעקב אחר אנשי המקצוע בעבודתם, למדו הסטודנטים רבות על הכוח הצרכני שיש לאנשים וגם על האופן שבו ההתנהגות שלנו, כיחידים וכקבוצה, מושפעת כתוצאה ממהלכי שיווק שונים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253654
iuySATIOT2NLqxAWAgBsjCrP_uCX1HH82VRWZsUOcgs
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-ckk4O9pyMiO2mAuj70PSmW-zF41rbL83nycoXt7Vx2Y
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form