רוצים שעבודת החינוך תהיה אפקטיבית יותר? השקיעו בסביבת הלימוד

רוצים שעבודת החינוך תהיה אפקטיבית יותר? השקיעו בסביבת הלימוד

הקשר בין הישגים בעבודה, מוטיבציה של עובדים, יוזמה ויצירתיות לבין עיצוב אזור עבודה הוכח כבר לא מעט. לכן מעסיקים רבים משקיעים ביצירת סביבת עבודה אסתטית, צבעונית במידה מתאימה וכזו שנותנת מקום ליצירתיות. בתחום החינוך לקח זמן עד שקישרו באופן ברור בין עיצוב סביבת הלימוד לבין העניין בלימודים וגם ההישגים. ב 2013 נעשה מחקר בבריטניה ובו מצאו שמעל 70% מהתלמידים שיפרו את הישגיהם במתמטיקה, קריאה וכתיבה בעקבות שיפור עיצוב סביבת הכיתה בצורה משמעותית. איך משפרים את עיצוב הכיתה באמצעים העומדים לרשות המורים שהם לרוב לא רבים? כמה דרכים

אבירי השולחן העגול גם במרובע

לשולחן בעל צורה עגולה יש יתרון משמעותי ביצירת אווירה של שיתוף, עבודת צוות, שוויון ועוד. אם זהו בית ספר חדש בו ניתן לבחור כעת את צורת השולחנות שיהיו בכיתות, מומלץ לבחור בשולחנות עגולים. המראה העגול ללא פינות מכניס תחושה רכה ונוחה יותר. עם זאת, ברוב בתי הספר השולחנות המלבניים הם כבר עובדה. מה שניתן לשנות הוא את הצורה בה יהיו ממוקמים השולחנות. במקום טורים בהם רואים התלמידים בעיקר את גב התלמידים שיושבים לפניהם, ניתן לחבר כל שני שולחנות ולהושיב סביבם מספר תלמידים. כך אתם מקבלים כמעט את אותו אפקט של שולחנות עגולים. דרך נוספת היא יצירת צורת ח' במרכזה יעמדו המורים והתלמידים יראו טוב יותר את המורים וגם את הפנים זה של זה.

קירות שחושבים ומדברים

דרך נוספת להפוך את הלמידה למשמעותית וגם חוויתית יותר היא באמצעות "קירות פעילים". אפשר להפוך קיר אחד לכזה שעליו תלמידים יכתבו בסוף שיעור את דעתם לגבי נושאים שנלמדו, רעיונות שיש להם. לא צריך כמובן לכתוב על הקיר עצמו. אפשר לתלות עליו דפים או בריסטולים ולהחליף אותם כל שיעור (או מדי כמה שיעורים, לא חייבים על בסיס קבוע). אפשר ליצור בועות מפוליגל או קרטון עם המלצות, מטרות ללימוד, רפלקציה לגבי הנלמד באותו שיעור ועוד.

לעמוד בפינה? אפשר גם לשבת בכיף

זוכרים שפעם תלמידים היו נענשים ועומדים בפינה? אז במסגרת לימודי חינוך במסלול עיצוב מרחבים חינוכיים כפי שישנו במכללת תל חי תראו עד כמה פינות הכיתה הן חשובות אך לגמרי לא למטרות ענישה. גם בכיתה שאינה גדולה אפשר ליצור פינת מנוחה, ממש כמו שישנן בחברות, במיוחד בחברות מצליחות כמו גוגל או מיקרוסופט שהחליטו להשקיע בעובדים רגע אחד לפני כולם. אז אם בגוגל ומיקרוסופט אפשר, למה בכיתה לא? לא צריך כמובן ליצור פינות מהודרות. אפשר ליצור פינות צנועות שגם כל תלמיד יוכל לתרום להקמתן, בין אם זו פינת קריאה שתלמידים יביאו ספרים מהבית ויוכלו לשבת על שטיח ולקרוא, פינת משחקים או ציור וצביעה. את הפינות השונות אפשר לשלב גם למשימות שונות במסגרת השיעור כמו עבודה בקבוצות, עבודה הכוללת גם יצירה ועוד.

עזרים מיוחדים שישנם בכיתה

אמנם מדובר לאבזור הכיתה מעבר לרגיל אך גם בי"ס ממוצע יכול לקבל החלטה שהוא משקיע בעזרים שיתנו לתלמידים תחושה נעימה, כיפית וחופשית יותר, עזרים שיסייעו לריכוז למשל. אלה יכולים להיות עזרים כמו כדור פיזיו עליו יוכלו התלמידים לקפץ בין השיעורים או אפילו תוך כדי שיעור. אפשר להביא לכיתה צלחת וסטיבלרית לשיווי משקל ונדנוד ועזרים אחרים מתחום חדר הכושר כמו גליל. כמובן שבמסגרת השטח אי אפשר לעשות הכל במקביל ושימוש בעזרים כאלה ואחרים צריך להיות במנות קטנות אך הם ללא ספק מוסיפים לסביבה לימודית תומכת ונעימה יותר, אפילו כשאינם בשימוש.

יוזמה של עבודות התורמות לעיצוב

כל עבודת יצירה אשר מוצגת בכיתה תורמת לא רק למראה האסתטי והצבעוני יתר של הכיתה אלא גם לתחושת השייכות לכיתה. תלמיד שרואה את הציור שלו תלוי, את העבודה שלו מוצגת על שולחן בין עבודות אחרות בתוך הכיתה מרגיש גאווה ושייכות  רבה יותר לכיתה ובית הספר. אפשר ליזום סוגים שונים של עבודות בכל נושא, החל מתמונות של הילד מאז שנולד ועד היום, עבודה המציגה באופן ויזואלי את  תחביב שלו ועוד. מומלץ להחליף את התמונות או היצירות המוצגות מדי כמה זמן באחרות. כך יהיה לתלמידים ערך מוסף ועניין כל הזמן.

גמישות ושינויים במבנה המרחבי

אחד הפרמטרים שיעשו את ההבדל בעיצוב הכיתה הוא הגמישות שישנה ושינויים. לא מדובר רק על החלפת ציורים ויצירות אלא גם שינויים במבנה המרחבי של הכיתה. אל תחששו לשנות ממצב של ישיבה בקבוצות, לטורים, לישיבה בצורת ח', לפנות לחלוטין את השולחנות והכיסאות לצדדים לטובת פעילות הדורשת  חלל פתוח. אמנם נדרשת קצת עבודה בשינויים כאלה אך התלמידים אוהבים פעילות, הדבר מאפשר להם לשחרר אנרגיות ולהזיז את הגוף. מודולריות וגמישות במבנה המרחבי והעיצוב מצביעה גם על גמישות וגיוון בצורת הלימוד. היום לגיוון ישנה משמעות רבה. ידוע עד כמה לשינויים וגיוון יש ערך מבחינת הלמידה והפנמת חומר הלימוד, כך שאת מבנה הכיתה אתם יכולים לרתום לכך.

עיצוב מרחבים חינוכיים במיקרו וגם במקרו

האפשרויות לעיצוב מגוון של החלל יכולה להיות אפילו בתוך כיתה קטנה יחסית שאמורה להכיל מעל 30 ילדים. על אחת כמה וכמה כשלוקחים סביבה גדולה יותר כמו בית הספר כולו. בחלל בית הספר אפשר ליצור  מגוון רחב של פינות ואזורים, לעשות שימוש בחומרים שונים וצבעים, לשלב אמנויות כמו פיסול, ציור וצילום, ליצור משחקי לוח סביבתיים כמו סולמות ומגלשות שיתפרשו על פני חלק מהחצר, משחקי לוח ומשחקים של פעם. אפשר גם ליצור קיר ירוק שלם ועוד.

לסיכום, לעיצוב וחינוך יש קשר עמוק. כל דבר נתפס אצלנו קודם כל דרך העיניים ותפיסת המרחב כך שרתימת המרחב ועיצובו לטובת תהליך החינוך והלמידה יהפכו אותו למעניין ואפקטיבי.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253794
0bsVnAwDyyVbpf8pPLvy0Y8Y4BF9k2kVW0O2um68F-E
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-saOEgPhnMBxaP_8sLvTX2gRNkXL0Rt8C0pxNGf_LGqk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form