ADHD – מה זה ואיך ניתן להתמודד עם זה | המכללה האקדמית תל חי

ADHD – מה זה ואיך ניתן להתמודד עם זה

ADHD – מה זה ואיך ניתן להתמודד עם זה

חמישי, 16 יוני, 2022

אם אתם אנשים בוגרים סיכויים נמוכים מאוד שלא שמעתם מעולם את המושג ADHD. פעם הוא לא היה מוכר אבל כיום בעידן המודרני, בעידן בו יש הרבה יותר פתיחות והרבה יותר מידע מבעבר, אין איש חינוך שלא מכיר את הבעיה וגם רוב האנשים שאין להם קשר לחינוך, מכירים אותה.

יכול מאוד להיות שגם אתם סובלים מהבעיה או שסבלתם בילדותכם, כי היא נחשבת לנפוצה יחסית והסטטיסטיקה מדברת על 5-10% מהאוכלוסיה שסובלים ממנה.

אז מהי ADHD ואיך ניתן להתמודד איתה? איך מזהים אותה בכלל ואל מי כדאי לפנות כדי לאבחן אותה? הנה כמה דברים שכדאי לדעת, בעיקר אם אתם הורים לילדים קטנים או מורים בבית ספר יסודי או תיכון, או עושים הסבה לחינוך ורוצים לדעת יותר על הפרעת הקשב.

ADHD – קוים לדמותה

ADHD הם ראשי התיבות של Attention deficit hyperactivity disorder או בעברית – הפרעת קשב וריכוז. זו הפרעה נוירו התפתחותית שהתסמינים העיקריים שלה הם קשיי ריכוז וקשיי קשב, וכפי שציינו כמעט אחד מתוך עשרה אנשים באוכלוסייה סובל ממנה.

למה היא מקבלת כל כך הרבה תשומת לב בשנים האחרונות? קודם כל כי יש לא מעט אנשים מוכרים שמדברים עליה ומספרים שהם סובלים ממנה מה שמעלה את המודעות אליה, ובנוסף, כי היום כבר ברור שיש לה השפעה על כל תחומי החיים, בין אצל ילדים ובין אצל מבוגרים והיא גורמת להפרעה בלמידה, ביחסים בין אישיים, בעבודה ובכל מקום אחר.

אבחון וטיפול יעילים של הפרעת קשב וריכוז יכולים להפחית משמעותית את הסימפטומים ויכולים לסייע להתמודדות בצורה כמה שיותר טובה. 

הגדרת ADHD

יש סימפטומים רבים שמאפיינים הפרעת קשב וריכוז וכשמאבחנים ADHD מספיק שיהיו כמה מאותם סימפטומים בשביל לקבוע שאכן מדובר על ההפרעה. אפשר לחלק את הסימפטומים ל-3 משפחות:

  • היפראקטיביות – ההיפראקטיביות יכולה להתבטא בצורות שונות. בין השאר מי שיש לו ADHD נמצא בתנועה מתמדת מה שאומר שיש לו "קוצים בישבן" בלשון העם. ההיפראקטיביות יכולה להתבטא גם בדיבור ללא הפסקה מה שיכול להיותך מעיק למי שהוא נמצא מולו. הסובל מהפרעת הקשב הוא אחד שמטפס וקופץ לא מעט, גם במצבים שזה פחות מתאים והוא ממולל בידיים וברגליים ללא הפסקה זמן ארוך.
  • אימפולסיביות – אפשר לראות את זה בעיקר אצל ילדים. האימפולסיביות באה לידי ביטוי כשהילד מפריע או מציק לאחרים מה שכמובן גורר בעיות חברתיות משמעותיות. הוא לא יכול לחכות לתורו מה שגורם לא פעם למריבות. הוא גם לא יכול לחכות לסיום השאלה ששואלים אותו אלא מתפרץ תוך כדי ובאמצע המשפט.
  • קשב לקוי באופן משמעותי – חוסר הקשב יכול לבוא לידי ביטוי בזה שמי שסובל מהפרעת הקשב כל הזמן יהיה מוסח על ידי דברים אחרים ממה שהוא צריך לעשות. הוא עשוי לשכוח פעולות יום יומיות שגרתיות וגם כשהוא זוכר, הוא עלול לאבד חפצים שנוגעים למטלות שעליו לבצע. הוא לא ממוקד והוא נראה כמי שאינו מקשיב למה שמדברים אליו ולא פעם בגלל המאמץ המנטלי הנדרש ממנו, הוא מוותר על השתתפות בפעילויות שונות. במשחקים ובשיעורים הוא לא מצליח להחזיק את עצמו מרוכז כמעט בכלל והוא לא מקדיש תשומת לב לפרטים מה שיוצר אצלו גם לא מעט שגיאות קטנות ומיותרות.

 

התמודדות עם ADHD

ADHD היא הפרעה שדורשת טיפול בעיקר מכיוון שהיא משבשת את שגרת חייו של מי שסובל ממנה. הטיפול הוא למעשה ליווי של הסובל מהבעיה, הפחתת הקשיים שלו וסיוע בהתפתחות שלו עם כמה שפחות תופעות לוואי.

  • טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי ב- ADHD הוא בריטלין ואחיותיה, נגזרות של אמפטמין מה שמסייע למיקוד וקשב לכ-4 שעות ומה שבדרך כלל מספיק לשעות בית הספר. ישנן גם תרופות אחרות מקבוצת הטריציקלים ששימשו בעבר רק לדיכאון וחרדה אך נמצא ששימוש בהן במינון נמוך יותר יכול לסייע בהתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז. גם לקבוצת התרופות הללו וגם לריטלין יש תופעות לוואי כמו דיכוי התיאבון, כאבי ראש וכאבי בטן בימים הראשונים לנטילת התרופה וריבאונד שהוא אי שקט משמעותי מיד עם התפוגגות השפעת התרופה.
  • טיפול פסיכולוגי – הטיפול הפסיכולוגי הוא בעיקרו טיפול התנהגותי והוא מתמקד בהורים שלומדים ומקבלים כלים איך להתמודד עם מי שסובל מהבעיה בהתאם לגילו.
  • עבודה עם המסגרת החברתית – יש דגש לא קטן על עבודה עם צוות בית הספר שיש לו נגיעה לתלמיד. בית הספר חייב להיות מעורב ולהיות חלק משמעותי מהטיפול בילד.

הסבה לחינוך ו-ADHD

הפרעת קשב וריכוז מקבלת המון תשומת לב בשנים האחרונות ועולם החינוך הפורמלי הפך לידידותי יותר מכיוון שיש היום כלים שונים שאיתם אפשר לטפל ולעזור למי שסובל מהפרעת קשב, בין אם הוא ילד או מבוגר.

מי ששוקל לעשות הסבה לחינוך ילמד גם לא מעט על ADHD ובעיקר על ההתמודדות עם הפרעת הקשב.  הסבה כזו מיועדת למי שכבר יש לו תואר ראשון או שני או מי שהוא כבר מורה ואקדמאי שרוצה להוסיף להתמחות שלו תחום יידע נוסף. תוכנית הלימודים היא בין שנה לשנתיים אך היא תלויה כמובן בעברו של הסטודנט, במה הוא למד ובפרמטרים נוספים. מי שרוצה לדעת לא מעט על ADHD הסבת אקדמאיים לחינוך היא מה שהוא מחפש.