עזרה סוציאלית בבתי ספר - סיוע לילדים ונוער בסיכון

תמונה
ילד בכיתה

"נוער בסיכון" זהו מונח נפוץ אשר מתאר נערים ונערות שמתמודדים עם נסיבות חיים ואתגרים שמעמידים אותם במצב פגיע, מה שיכול להוביל לתוצאות שליליות כמו למשל נשירה מבית הספר, מעורבות בפעילויות פליליות, שימוש בסמים או בעיות נפשיות. אתגרים אלו יכולים לנבוע ממגוון רחב של גורמים כמו למשל חוסר תפקוד משפחתי, טראומה, קשיים בלימודים, לחץ חברתי ואלימות.

חשוב להכיר בכך, שהמושג "נוער בסיכון" אינו מרמז על תוצאות או מגבלות ידועות מראש, במקום זאת הוא מדגיש את הצורך בתמיכה והתערבות כדי שניתן יהיה לטפל בגורמים הבסיסיים שתורמים לפגיעותם של בני הנוער ובו בזמן להעצים אותם, כך שיוכלו להתגבר על מכשולים ולממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות עבודה סוציאלית בבית הספר.

תפקידם של עובדים סוציאליים בחייהם של בני נוער בסיכון

עבור בני נוער בסיכון בית הספר יכול לתפקד כגלגל הצלה של ממש – מקום בו ניתן למצוא יציבות, תמיכה והזדמנות אמיתית לצמוח ולהתפתח. מנגד, ישנם מקרים בהם בני נוער בסיכון יתקשו לנווט בהצלחה באורח החיים הבית ספרי, קל וחומר כשהם נתקלים במכשולים ואתגרים אשר מחמירים את הפגיעות שלהם. עובדה זו מדגישה את החשיבות שממלאים עובדים סוציאליים בבית הספר, תפקידם הוא לזהות וללוות נערים ונערות המתמודדים עם אתגרים שעשויים להפריע להצלחתם בלימודים, כל שכן לרווחתם הכללית. 

עובדים סוציאליים ממלאים תפקיד חשוב בתמיכה בנוער בסיכון בסביבת בית הספר, התמחותם מתבטאת בכמה דרכים:

  • ביצוע הערכות – עובדים סוציאליים מבצעים הערכות אשר מאפשרות להם לזהות נוער בסיכון, תוך הבנת  הגורמים העיקריים שמובילים לאתגרים שעמם מתמודדים.
  • התערבות בעת משבר – נערים ונערות בסיכון עשויים לחוות משברים הדורשים התערבות מיידית, והם מספקים להם תמיכה רגשית, כלים להתמודדות וחיבור לשירותים וגורמים טיפוליים מתאימים.
  • ייעוץ – עובדים סוציאליים מספקים מרחב בטוח ודיסקרטי לבני נוער לבטא את מחשבותיהם, רגשותיהם ודאגותיהם באמצעות ייעוץ ושיחות פרטניות. 
  • ייעוץ קבוצתי – מפגשי ייעוץ קבוצתיים מאפשרים לנוער בסיכון להתחבר לבני גילם אשר מתמודדים עם אתגרים דומים, ללמוד זה מזה ולפתח מיומנויות בינאישיות.
  • תיווך – עובדים סוציאליים דואגים לחבר בין כל הקצוות והגורמים בחייהם של בני נוער בסיכון כדי לתת מענה לצרכיהם המקיפים ולהבטיח שיקבלו מעטפת מלאה.
  • שמירה על זכויות – עובדים סוציאליים מקפידים לשמור על הזכויות והאינטרסים של בני נוער בסיכון ומבטיחים שהם יקבלו את המענה המגיע להם באופן שוויוני.
  • מעורבות משפחתית – העובדים הסוציאליים עובדים בשיתוף פעולה עם הורים ומטפלים כדי לחזק את הקשרים המשפחתיים, לשפר את התקשורת ולספק משאבים להתמודדות עם אתגרים.
  • תכניות מניעה – עובדים סוציאליים מפתחים ומיישמים תכניות מניעה שמטרתן לטפל בגורמי סיכון לפני שהם מסלימים לאתגרים משמעותיים יותר.

בשורה התחתונה, עבודה סוציאלית ממלאה תפקיד חיוני וחשוב ביצירת סביבה בית ספרית תומכת ומכילה שבה נערים ונערות בסיכון יכולים לצמוח ולהצליח מבחינה רגשית, לימודית וחברתית. באמצעות המומחיות, הידע והניסיון, עובדים סוציאליים משמשים כתובת אמיתית, הם פועלים להעצמת בני נוער, תוך שמספקים להם כלים שיאפשרו להם להתגבר על אתגרים, לבנות חוסן ולממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

מהי הגישה הטיפולית עבור בני נוער בסיכון?

ישנן גישות טיפוליות שונות שניתן לעשות בהן שימוש במסגרת עבודה סוציאלית בבית הספר לטובת סיוע לילדים, ובהתאם לצרכיו האישיים של כל תלמיד. ישנם תלמידים שעבורם ייעוץ ושיחות עשויים להספיק ולספק כלים להתמודדות. עבור אחרים, המענה הבית ספרי בלבד לא ייתן את המענה הדרוש, ויעלה הצורך לערב גורמים טיפוליים חוץ בית ספריים או לחשוב על תכנית שתספק מעטפת שלמה. 

לעיתים העובדים הסוציאליים יכולים להתאים לבני נוער תכנית טיפולים בסבסוד כמו למשל כלבנות טיפולית, טיפול באמנות, שעות לימוד פרטניות ועוד, במסגרת בית הספר ובהתאם לצורך ספציפי. כמו כן, עובדים סוציאליים שונים מתמחים בגישות טיפוליות שונות, כל שכן בתחומים שונים, ישנם עובדים סוציאליים שמתמחים בטראומה, אחרים בהדרכת הורים, ישנם כאלו שנותנים מענה לצרכי חוסן וכן הלאה, כך שבהתאם להתמחות, ניתן לחשוב על הגישה הטיפולית המתאימה.

לבסוף, עובדים סוציאליים מתפקדים כגורם מקשר בין צוות בית הספר, ההורים וגורמים טיפוליים מחוץ לבית הספר על מנת לבנות מעטפת תמיכה רב מערכתית ומלאה לתלמיד וליצור עבורו סביבה תומכת ומכילה. 

הסמכה לעבודה סוציאלית

כדי להפוך לעובדים סוציאליים ולעזור לבני נוער בסיכון, ניתן ללמוד תואר ראשון במדעי ההתנהגות או תואר ראשון בעבודה סוציאלית. תארים אלו מסייעים לקבל הבנה מעמיקה יותר של ההתנהגות האנושית מבחינה פסיכולוגית וסוציולוגית, כל שכן מקנים כלים המאפשרים לסייע ולעזור לבני נוער. כשהם מצוידים בידע הזה, עובדים סוציאליים יהיו בעלי כל מה שדרוש כדי לשנס מותניים ולהתמודד עם האתגרים המגוונים שילדים ובני נוער עשויים להתמודד איתם במסגרת הבית ספרית.

תואר בעבודה סוציאלית מציע הכשרה מקיפה בתחומים שונים כדי לתת מענה יעיל לצרכים המגוונים של תלמידים במסגרות חינוכיות. דרך נוספת להיות עובדים סוציאליים היא לעבור הסבה לעבודה סוציאלית, כלומר אם אתם מחפשים לעשות שינוי בקריירה מתחום דומה, תכנית הסבה מספקת את ההזדמנות לרכוש את המיומנות והידע הדרושים כדי לעמוד בדרישות של עבודה סוציאלית בית ספרית. לכאן או לכאן, אם זהו החלום שלכם, תמיד תוכלו לקבל ייעוץ לימודי וללמוד על כל מסלולי הלימוד שזמינים עבורכם!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5259906
vgRPGNtidAxr2ic4Rc_pdayfl_w4fT8lstgxdx25rxA
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-7KAljV4adEt-4LWztzTHmVKRZjHv9Pw5lis96Q-kmj8
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form