השפעת טכנולוגיות חדשות ומדיה דיגיטלית על הוראה ולמידה במאה ה-21

תמונה
טכנולוגיה בכיתה

עם השנים הטכנולוגיה הפכה להיות יותר ויותר דומיננטית בחיינו. מגזרים שונים בעולם מושפעים מהטכנולוגיה הדיגיטלית וגם תחומי החינוך וההוראה לא נותרו מאחור. בעידן של קדמה טכנולוגית, החינוך הדיגיטלי הופך לכלי חשוב וחיוני, מכיוון שהוא מייעל את הלמידה, מעניק גישה לכמות בלתי נדלית של מידע, מאפשר ליישם שיטות הוראה גמישות, ללמוד בצורה פרטנית וגם לשתף מידע ולתקשר בדרכים פשוטות יותר. מעבר לכך, לא צריך להסתמך רק על המשאבים אשר זמינים בכיתה המסורתית. התלמידים יכולים לחפש מידע, ללמוד ולחקור בקלות. 

אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות

טכנולוגיות דיגיטליות הפכו יותר ויותר מקובלות במדינות מתפתחות, הן מקלות על ההוראה והלמידה ומאפשרות לשלב כלים חדשניים בפרקטיקות חינוכיות. בעוד שטכנולוגיות אלו אינן חדשות, התפקיד שהן תופסות במוסדות חינוכיים הולך וגדל מבחינה משמעותית. כיום רוב המוסדות החינוכיים מאמצים את החינוך הדיגיטלי, תוך התכתבות עם הסביבה שמשתנה ומתפתחת ללא הרף. כמו כן, גם המדינה, המועצות והעיריות מנסות לפתח מדיניות אשר מחזקת את השימוש בטכנולוגיות וכלים דיגיטליים בסביבות לימודיות, כדי למקסם את מכלול ההזדמנויות והאפשרויות הנגזרות מכך. מנגד, עולות לא מעט שאלות הנוגעות למידת ההשפעה של הכלים הדיגיטליים על כישורי ויכולות היצירה של תלמידים בשל הסחות דעת, או ענייני בטיחות ברשת וגם אלו שיקולים שיש לקחת בחשבון. 

מהו בכלל חינוך דיגיטלי?

חינוך דיגיטלי הוא יישום של טכנולוגיות ומתודולוגיות דיגיטליות בהוראה ולמידה, מה שמאפשר למורים להפוך את הלמידה להרבה יותר מעניינת. מה גם שניתן להפוך את הלימודים למקוונים לחלוטין, או לקיים שיעורים בזום במידה ולא ניתן להגיע לסביבת הלימודים בפועל. כתוצאה מכך, תלמידים יכולים להשתתף בשיעורים מכל מקום, והמורים יכולים ללמד תלמידים מכל מקום. 

ניתן להשתמש בחינוך הדיגיטלי בשתי דרכים, הראשונה היא לבנות מערך מקיף של מיומנויות דיגיטליות, וליישם אותו באופן מעמיק, יצירתי וחדשני כדי למקסם את תהליכי הלמידה. הדרך השנייה להשתמש בטכנולוגיה היא להחליף בהדרגה את שיטות ההוראה המסורתיות, עם כלים מותאמים אישית כמו מכשירים ניידים שהופכים את התהליך לנגיש ופשוט יותר.

שילוב טכנולוגיות בחינוך – מדוע זה חשוב?

בחיינו האישיים והמקצועיים, פלטפורמות וטכנולוגיות דיגיטליות הופכות לחיוניות יותר ויותר. הודות ללמידה דיגיטלית התלמידים מקבלים את כל הכלים והמיומנויות שהם צריכים כדי להצליח בחיים, בעיקר בעולם שהולך ומתפתח כל הזמן. כמובן שמתן גישה לטכנולוגיה אינו בהכרח מבטיח תוצאות טובות יותר, אלא שזהו היישום של תהליכי חשיבה דיגיטליים שמשפר את חוויית הלמידה בצורה משמעותית. החשיבות של שילוב טכנולוגיות ומדיה דיגיטלית בלימודי הוראה ובסביבות למידה באופן כללי, תהיה הכרחית בעולם התעסוקה העתידי, שכן העולם עובר שינוי. יותר מכך, המדיה הדיגיטלית יוצרת הזדמנויות חדשות ללמידה מקוונת, ויחד עם הטכנולוגיה המודרנית, הלמידה הופכת לחוויה מרתקת הרבה יותר. מה גם שהכיתה המודרנית הפכה להרבה יותר אינטראקטיבית ניתן לערוך בה מצגות, להקרין סרטי וידאו, לקיים שיעורים היברידיים, ועוד. אין ספק ששיטה זו של למידה יש את היכולות להוביל להישגים אקדמאיים גבוהים יותר, לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות ולהציע עוד הרבה יתרונות.

מה היתרונות בשילוב טכנולוגיות חדשות ומדיה דיגיטלית?

שילוב טכנולוגיות חדשות ומדיה דיגיטלית בסביבות הוראה ולימוד מוביל ליתרונות הבאים:

  • התאמה אישית – ניתן להתאים אישית את משאבי הלמידה. כאשר הם מונגשים על ידי פורמטים דיגיטליים, לתלמידים יהיה קל יותר לגשת למידע וללמוד בהתאם לקצב האישי שלהם.
  • נגישות – כלים דיגיטליים מאפשרים לתלמידים לבחור מתי ללמוד בכך שהם יכולים לגשת למידע בכל זמן ובכל מקום.
  • גמישות – מהיום התוכן הלימודי אינו זמין רק בספרי הלימוד המסורתיים אלא במספר צורות ודרכים, מה שהופך את תהליכי הלמידה לגמישים יותר.
  • נחיצות – מיומנויות דיגיטליות הן ידע חשוב אשר נחוץ לאזרחי העולם באשר הם, ולתלמידים, כאשר הם יוצאים לחיים האמיתיים. בעולם של היום, כולם מחוברים ומי שלא, נותר מאחור. 
  • יעילות – בעזרת כלים טכנולוגיים מורים יכולים לתת מענה זמין ומהיר, לעזור לתלמידים לפתור בעיות בזמן אמת וליצור סביבה עשירה יותר המסייעת לתלמידים.
  • סביבה דינמית – התלמידים לומדים בצורה שונה מהדרך שבה תוכננה מערכת החינוך מלכתחילה, כתוצאה מכך תהליכי הלימוד הרבה יותר דינמיים. 

השינוי וההשפעות של טכנולוגיות חדשות ומדיה דיגיטלית

הטכנולוגיה והמדיה הדיגיטלית השפיעו גם על הדרך שאנו לומדים וגם על התוכן של הלימודים עצמו. פלטפורמות דיגיטליות, סביבות וירטואלית, ספריות מקוונות, סמינרים וקורסים היברידיים או בזום, כיום כולם כולל כולם, מנגישים שיטות הוראה ולמידה דיגיטליות במסגרות חינוכיות כמו למשל באוניברסיטאות, מכללות, בתי ספר, תיכונים ואפילו מרכזי פיתוח, הדרכה והכשרה לעסקים.

רוצים ללמוד לתואר ראשון בעידן הדיגיטלי? מכללת תל-חי היא הבחירה המושלמת עבורכם! עם מגוון מסלולי לימוד מרתקים ועדכניים>>
 

דיגיטציה של חומרי לימוד קונבנציונליים מהווה רק היבט אחד של למידה דיגיטלית. מדיה דיגיטלית יכולה גם לפתוח ערוצים חדשים של שיתופי פעולה, נטוורקינג ותקשורת, היא גמישה הרבה יותר מלמידה מסורתית, והרבה פחות מוגבלת מהמון בחינות לרבות אינה מוגבלת על ידי זמן ומקום. את חומרי הלימוד אפשר לשתף ולשמור בענן, התלמידים מקבלים אליהם גישה ויכולים לשתף פעולה עם תלמידים אחרים ולעבוד יחד יותר בקלות.

לסיכום, כיום אנו נמצאים בעיצומו של מהפך דיגיטלי ומיומנויות טכנולוגיות מתקדמות אינן הכרחיות רק בתחומי הייטק וסטארט-אפ, כך שיותר ויותר אנשים צריכים את הכישורים הללו ולכן יש לשנות את הדרך בה אנו לומדים ומלמדים, מגיל בית ספר ועד ללימודי תואר ראשון.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5252249
4mn0mMGpGEE6D6N-7_cuyKvVH0AoY6Y486W7LuJrdHs
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-VtX7GQvnqsaIkMbvcwrBiWnGAHmGhjgWDXGg3d5URuw
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form