למה ללמוד .B.A בחינוך מיוחד בתל-חי
החוג לחינוך מיוחד באקדמית תל-חי מציע כיום תוכנית לימודים אטרקטיבית במיוחד לתואר בוגר (B.A.) דו-חוגי בחינוך מיוחד בשילוב עם חוג לימודים נוסף.
משך הלימודים בחוג הוא 3 שנים בלבד ובסופו הבוגרים יהיו זכאים לתואר ראשון בחינוך מיוחד ותעודת הוראה בעלת שתי התמחויות (חינוך מיוחד ותחום הוראה נוסף לפי תחום הלימודים של הסטודנט בחוג המשני) – וכל זה בעלות שכר לימוד אוניברסיטאית רגילה של שלוש שנים, ללא תשלום שכר לימוד נוסף בגין תעודת ההוראה. החל מהשנה הרביעית, הבוגרים משתלבים כמורים-מתמחים בשכר(במסגרת סטאז') בבתי הספר לחינוך מיוחד או בבתי ספר משלבים, ואף לבחור האם להמשיך בלימודי תואר שני.
הפקולטה לחינוך והוראה של האקדמית תל-חי הנה בין הראשונות והיחידות בארץ המציעה לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון במתכונת של .B.A דו-חוגי ב-3 שנים בלבד (לעומת .B.ed הקיים ברוב המכללות לחינוך), הכוללת גם תעודת הוראה. הלימודים לתואר בוגר (.B.A) בחינוך מיוחד באקדמית תל-חי כוללים תוכנית לימודים אינטנסיבית המשלבת לימודים עיוניים נרחבים בתחומי הדיסציפלינה של החינוך המיוחד, לצד לימודים מעשיים-קליניים בדרכי העבודה של החינוך המיוחד ובדידקטיקה והפדגוגיה של התחום.
במישור ההכשרה הפדגוגית, הסטודנטים לומדים אצל מרצים המלמדים בפדגוגיות מגוונות, הם נחשפים ללמידת חקר, לעשייה ויצירתיות- תוך התאמת הלמידה ללומדים בסביבות משתנות, וזאת במסגרת סביבות הלמידה החדשניות שהוקמו במכללה האקדמית תל-חי. קורסי הדידקטיקה עושים שימוש מרובה במרכז הסימולציה וכך מעמתים את הסטודנטים עם התמודדויות ודילמות בתנאי מעבדה. בשנת ההתנסות הראשונה הסטודנטים מתנסים בחינוך המיוחד המורכב, בבתי ספר לחינוך מיוחד המתמחים בלקויות ספציפיות ובכיתות למידה קטנות. בשנת ההתנסות השנייה הם מתנסים בחינוך המשלב במקביל למורת שילוב בבית ספר רגיל- כך נחשפים הסטודנטים להיבטים השונים של השילוב, בהתאמה לתקנות החוק החדשות.
ברמת הדיסציפלינה האקדמית, תוכנית הלימודים חושפת את הסטודנטים לכלל האוכלוסיות המרכזיות של החינוך המיוחד (לרבות לקויות למידה, אוטיזם, הפרעות רגשיות והתנהגותיות, הפרעות נפשיות, הפרעות קשב וריכוז, מוגבלות שכלית-התפתחותית, לקויות חושיות ועוד), תוך התעמקות במאפיינים הסימפטומטולוגיים, האטיולוגיים והתפקודיים של הקשיים שביסודן. זאת כחלק מבסיסי הידע החיוניים ביותר המוקנים למורה לקראת המפגש הלימודי-חינוכי-טיפולי שלו/שלה עם התלמיד המיוחד. בתוך כך, הלימודים במסגרת החוג מדגישים פיתוח של הבנה משמעותית בכל הנוגע לתהליכי למידה והתפתחות בקרב ילדים, הן בזיקה למצבים נורמאליים/טיפוסיים של תהליכים אלה והן בזיקה למצבי שונות התפתחותית ותפקודית.
לבסוף, במסגרת לימודי תואר הבוגר-.B.A שלנו בחינוך מיוחד באקדמית תל-חי, תוכנית הלימודים משלבת גם תשתית ידע משמעותית בפסיכולוגיה, מתודולוגיה וסטטיסטיקה, שיאפשרו לבוגרים שלנו להתקבל ולהשתלב בהצלחה בלימודים לתארים מתקדמים בתוכניות השונות לתואר שני בחינוך מיוחד ובתחומי דעת משיקים במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ.
איך זה עובד
משך הלימודים בתוכנית לתואר ראשון (B.A.) – בוגר בחינוך מיוחד דו-חוגי עם תעודת הוראה הוא 3 שנים (שישה סמסטרים).
תוכנית הלימודים כוללת לימודים אקדמיים-עיוניים בחינוך מיוחד (ובחוג נוסף) בתחומי המכללה ולימודי הכשרה פדגוגית בהוראת החינוך המיוחד (ודיסציפלינה נוספת), הכוללים התנסות מעשית בבתי ספר לחינוך מיוחד ובבתי ספר משלבים (במהלך השנה השנייה והשלישית ללימודים).
נדרשות 180 נ"ז כדי להשלים את התואר (60 בחוג לחינוך מיוחד, 52 בחוג הנוסף, 40 במסגרת דידקטיקה והכשרה קלינית והשאר בחינוך והעשרה).
בשלב זה אנו מקיימים לימודים דו-חוגיים בשילוב עם חוג נוסף מהיצע הלימודים לתואר ראשון בהוראה, כגון מדעים, יהדות ולשון. בהמשך אנו מתעתדים להציע מגוון שילובים דיסציפלינאריים במסגרת לימודים דו-חוגיים עם חוגים נוספים לתואר ראשון (B.A.) במכללה.
אופק תעסוקתי
בסיום הלימודים יעמדו בפני הבוגרים שלנו מגוון אפשרויות אטרקטיביות מבחינה תעסוקתית ואקדמית. הודות לתוכנית הלימודים העיונית הרחבה וההכשרה הדידקטית העשירה שמציע החוג לחינוך מיוחד באקדמית תל-חי, יוכלו בוגריו להשתלב כמורים במגוון מסגרות לחינוך מיוחד, המתמחות בחינוך וטיפול באוכלוסיות מיוחדות ספציפיות. למשל, הפרעות רגשיות והתנהגותיות, מוגבלות שכלית-התפתחותית, ליקויי תקשורת ואוטיזם ועוד. כמו כן, בעקבות התנסותם במסגרות משלבות במהלך הלימודים, בוגרי החוג יוכלו אף להשתלב בבתי ספר רגילים(משלבים), בהם יתפקדו כמורי שילוב האמונים על תחום החינוך המיוחד בבית הספר, לצד היותם מחנכים ומורים מקצועיים בתחום הדיסציפלינה הנוספת שבה התמחו בלימודיהם. לבסוף, אנו מעודדים את בוגרינו לפנות להמשך לימודים רציף לתואר שני בחינוך מיוחד או בתחומי דעת אקדמיים רלוונטיים לצד (או במקום) עבודתם במערכת החינוך, מה שירחיב באופן משמעותי את ידיעותיהם, יפתח בפניהם אפשרויות תעסוקתיות נוספות (הן במערכת החינוך והן מחוצה לה) ואף ימקסם את פוטנציאל ההשתכרות שלהם במערכת החינוך
דבר ראש החוג

ד"ר יוסי יפה
ראש החוג לחינוך מיוחד
ד"ר יוסי יפה
ראש החוג לחינוך מיוחד
מועמדים וסטודנטים יקרים,
החינוך המיוחד, אולי יותר מכל תחום אחר בחינוך, ניכר באופי הרב-תחומי של תכניו ושל מסד הידע שבבסיסו, בגישות ההוראה ובדרכי עבודה מכוונות הפרט וברב-גוניות של קהל היעד שלו– תלמידים ותלמידות עם צרכים חינוכיים ורגשיים מיוחדים.
במובנים אלה, אמרו זאת לפני, החינוך המיוחד איננו אלא חינוך רגיל-משובח. כך, אנשי המקצוע בחינוך המיוחד, ובראשם המורים והמחנכים, חזקה עליהם שיתאפיינו באוריינטציה חינוכית מפותחת ביותר, עליהם לגלות מוטיבציות טיפוליות מובהקות לצד פתיחות, הבנה וסובלנות יסודיות כלפי האדם והתלמיד השונים. בתוך כך, הכרחי כי יהיו אלה אנשי מקצוע בעלי ידע אקדמי ומקצועי נרחב בחינוך בכלל ובחינוך של תלמידים עם קשיים מתמשכים ומוגבלויות בפרט.
החוג לחינוך מיוחד שם לו למטרה להכשיר אקדמאים ואנשי חינוך בעלי תשתית ידע דיסציפלינרית-מקצועית ומתודולוגית-מחקרית משמעותית בתחום הדעת והמעשה של החינוך המיוחד ובתחומי ידע רלוונטיים, כגון פסיכולוגיה חינוכית והתפתחותית, פילוסופיה של החינוך והשילוב, לימודי משפחה והורות ועוד. היעד המרכזי של התוכנית הוא להכשיר אנשי מקצוע מיומנים שישכילו להתמודד ביעילות עם המשימות המורכבות הכרוכות בעבודה חינוכית-טיפולית עם תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים המתמודדים עם מוגבלויות שונות. בצד זאת, החוג לחינוך מיוחד במתכונתו הנוכחית, אף מתמקד בפיתוח וטיפוח בוגרים בעלי ידע עיוני נרחב ואוריינטציה מחקרית ענפה, שיהוו תשתית אקדמית מוצקה להמשך לימודים לקראת תארים מתקדמים, הן בחינוך מיוחד והם בתחומי דעת משיקים.
תוכנית הלימודים לתואר בוגר (.B.A) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד בפקולטה לחינוך של המכללה האקדמית תל-חי היא מן המקיפות בארץ, בהכילה תכנים דיסציפלינאריים רחבים ביותר בתחום החינוך המיוחד, הכשרה קלינית-פדגוגית אינטנסיבית בשטח ולימודים מתודולוגיים, כמותיים ואיכותניים, המיושמים בהמשך הלימודים במסגרת סמינריונים אמפיריים בחינוך מיוחד.
אנו סבורים שתוכנית הלימודים הנידונה תאפשר לבוגרים שלנו להשתלב בצורה הטובה ביותר במערכת החינוך, הפורמלי והבלתי-פורמלי, ותקנה להם יסודות אקדמיים שינתבו אותם להמשך לימודים מתקדמים בתוכניות הלימודים הרלוונטיות היוקרתיות ביותר במוסדות השונים ברחבי הארץ.
בהצלחה לכולם.ן,
רכזת החוג לחינוך מיוחד
שעות מענה טלפוני: 10:00-13:00
שעות קבלה: 9:00-10:00, 14:00-15:00