למה ללמוד .M.A טיפול באמצעות אמנויות דרמה תרפיה בתל-חי
התכנית באקדמית תל-חי שמה דגש על הכשרה קלינית מעמיקה תוך חיבור מתמיד עם הנושאים אותם הסטודנטים והסטודנטיות פוגשים בהכשרה המעשית בשטח.
איך זה עובד
- קורסי ליבה וקורסי סמינר.
- פרקטיקום שילווה מחקרית / הערכתית את עבודת השדה.
- עבודה מעשית מודרכת לאורך כל תכנית הלימודים.
- הדרכות בקבוצות קטנות במכללה.
- הדרכות בשדה (בקבוצות קטנות בשנה א', פרטניות בשנה ב').
הלימודים נמשכים שנתיים במשך 6 סמסטרים (כולל סמסטר חורף-אביב וקיץ), יום אחד בשבוע. השנה השלישית ללימודים מתקיימת ביחידה ללימודי חוץ על בסיס דו שבועי וקורסים מרוכזים והלמידה בחופשת סמסטר ובקיץ תיערך בימים מרוכזים.
כמו כן, יום עבודה מעשית אחד בשנה א' ושני ימי עבודה מעשית בשנה ב' - סה"כ 600 שעות התנסות והדרכה בשדה.
בתום השנה השניה ללימודים עם קבלת ה.M.A נדרשים הבוגרים להשלים עוד 960 שעות של הכשרה טרם יקבלו תעודת מטפל (לפי המתווה של המועצה העליונה לטיפול באמצעות האומנויות בהתאם לחוזר מנכ"ל של משרד הבריאות והמל"ג). שעות אלו ניתנות להשלמה דרך התכנית להכשרה מעשית מתקדמת במכללה האקדמית תל-חי.
רוצים לשמוע על אפשרויות קבלה נוספות? המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
נשמח למסור לך פרטים נוספים בטלפון: 04-8181855 שלוחה 1 או *9827
אופק תעסוקתי
תעודת .A.M ואישור על סיום הסטאז' מספקים אישור פורמלי ומאפשריםלהתחיל לטפל.
לימודי השלמות
למי מיועדים
למי מיועדים:
לימודי השלמות מיועדים לכל המתעניינות/ים בתכנית לתואר שני בטיפול באמצעות אומנויות- דרמה תרפיה, שהתואר הראשון שלהן/ם איננו מתחום טיפולי ולא למדו את הקורסים הבאים במוסד אקדמי מוכר או השיגו ציון נמוך בקורסים אלו:
התחום | היקף נ"ז | ציון נדרש לקבלה |
מבוא לפסיכולוגיה | 2 | 80 |
פסיכולוגיה התפתחותית | 4 | 80 |
תיאוריות אישיות | 2 | 80 |
שיטות מחקר | 2 | 80 |
סטטיסטיקה | 2 | 80 |
פסיכופיזיולוגיה (נוירופסיכולוגיה או מוח והתנהגות או פסיכוביולוגיה) |
2 | 80 |
פסיכופתולוגיה | 4 | 80 |
על כל המועמדות/ים לוודא שלמדו טרם ההרשמה לתואר את מקצועות הפסיכולוגיה המפורטים לעיל.
במידה וחסר להם עליהם להשלימם לפני תחילת הלימודים.
תהליך הרישום
ב. לאחר תשלום דמי ההרשמה, יש להוריד את טופס הרישום לקורסים ומערכת השעות
לימודי השלמות בסמסטר קיץ - דרך היחידה ללימודי חוץ
ניתן גם ללמוד קורסים אילו במתכונת של אינטנסיב בסמסטר קיץ.
האינטנסיבים מופעלים ע"י היחידה ללימודי חוץ בהתאם לביקוש ומספר נרשמים.
ניתן גם לפתוח קורס להשלמת שעות דרמה דרך היחידה ללימודי חוץ בהתאם לביקוש ומספר נרשמים.
לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות טלפונית לחטיבה ללימודי חוץ 04-8181855 שלוחה 5, או דרך המייל: [email protected], או לפנות למרכז מידע והכוונה בטלפון 04-8181855.
דבר ראשת התכנית
ד״ר עפרה ולטר
ראשת התכנית
תכנית הדרמה-תרפיה במכללה האקדמית תל חי ותיקה מאוד למעשה כבר ב1988 הוקם המכון ללימודי דרמה תרפיה במסגרת לימודי החוץ והיה שנים רבות המקום היחיד בארץ שהכשיר למקצוע זה.
הטיפול בדרמה תרפיה עושה שימוש בטכניקות, מושגים ותיאוריות מעולם הדרמה והתיאטרון למטרות של טפול רגשי ומניעתי. לעומת פסיכודרמה, המשתמש בכלים תיאטרליים באופן מאוד מסוים, דרמה תרפיה נתמכת ממגוון אפיקים יצירתיים, כגון שימוש בסיפורים ומחזות, עבודה קולית ותנועתית, משחקים, יצירה, בובות, מיניאטורות, ומגוון כלים השלכתיים נוספים – הכל מתוך שילוב של אמנויות ופסיכולוגיה.
השימוש בדרמה-תרפיה איננו מוגבל גיל או רקע, תרבות או מרחב טיפולי, המאפשר לבוגרינו לעבוד במסגרות טיפוליות ושיקומיות מכל הסוגים: מערכות חינוך/ רווחה/ בריאות נפש/ שיקום/ בריאות ובריאות הנפש וכיום גם בפיתוח מנהלים.
התכנית בתל חי מדגישה את הפן הקליני של המקצוע ואת ההתפתחות האישית והמקצועית של הלומדים/ות בו. התכנית מתבססת על התפיסה כי מקצוע הדרמה תרפיה דורש מוכנות ובשלות נפשית וכן יצירתיות ופתיחות.
יחוד התכנית בתל חי מתבסס גם על העובדה שבשל הקרבה לגבול, מאז ימי המכון וגם כיום (מ2012) כשאנו מלמדים לתואר שני, הסטודנטים לומדים לטפל בטראומה נפשית במבט אישי וקבוצתי.
מה תלמדו
הדרכה בטיפול בדרמה תרפיה
ההדרכה על עבודה מעשית תאפשר לסטודנטים לברר תהליכים אישיים (כניסה לעבודה, בנית חוזה, תהליכים מקבילים) ותהליכים טיפוליים של המטופלים . ההדרכה תקנה מושגי יסוד בטיפול נפשי בכלל וכלים לטיפול בדרמה תרפיה אינדיבידואלית וקבוצתית בפרט. ההדרכה מתקיימת לאורך שתי שנות הלימוד.
התיאטרון ככלי לעבודה עם אוכלוסיות מוחלשות
מטרת הקורס היא בחינה והתנסות מעשית ותיאורטית, אך בעיקר חווייתית, של תופעת המשחק באמצעות שיטות וטכניקות המשחק השונות של אוגוסטו בואל )Boal Augusto ,)אבי תיאטרון המדוכאים )Oppressed the of Theatre .)הקורס יעמת את הרטוריקה והפרקטיקה של שיטות הלימוד ושיטות המשחק החברתיות המתמקדות ב"משחקיות" )Game ,)ובמרכזן שיטת בואל. הקורס אינו מבקש להכריע בין שיטות ותפיסות משחק בהקשר של יחסי הגומלין והזיקות השונות המתקיימות בין טיפול ומשחק, אלא מבקש לאתגר ולבחון את הנחות היסוד התיאורטיות העומדות בבסיס הגישות השונות, ואת הפרקטיקה הנגזרת מהנחות יסוד אלה.
הדרכה בטיפול
בקורס זה נדון בנושאים רוחביים עקרוניים הנוגעים לטיפול נפשי בכלל ולטיפול באמצעות אומנויות בפרט. נלמד על משמעות הטיפול באמצעות אומנויות ועקרונותיו, הקשר הטיפולי, החוזה הטיפולי, ראיון אינטייק, אתיקה בטיפול באומנויות, כתיבת דו"חות, קשר עם המעגלים הנוספים בחיי המטופל ועוד.
לשם המחשת הנושאים הנלמדים והעמקת הבנתם, נשתמש גם בסוגיות שהסטודנטים פוגשים במהלך ההתנסות בסמינר הקליני, ויינתן מקום לשיח, להתלבטות ולקבלת משוב מהמשתתפים ומהמרצה. באופן זה, המקרים יקבלו מימד מעשי התנסותי וישולבו בחומר התיאורטי הנלמד. כציר מקביל, ילמדו דרכים בהן חברי הקבוצה מהווים משאב מרחיב וישים בתהליך ההדרכה האישית.
יש לעיין בשנתון החוג על מנת לצפות בתכנית הלימודים המלאה.
* מערכת השעות יכולה להשתנות במהלך או לפני הלימודים בהתאם לתכנית הלימודים של הסטודנט ובהתאם לשיקולי המערכת.